2004-08-29
Filmens
första groteska scen utlovar tyvärr mer än vad
filmen sedan klarar av att hålla, men historien är
trots allt intressant nog att hålla intresset vid liv ända
till slutet. Det finns helt klart poänger utspridda längs
vägen även om de, rent ut sagt, usla skådespelarinsatserna
lämnar en hel del kvar att önska. Undantaget är
Tiffany Knight i huvudrollen som Amy, hon är både castad
rätt för rollen och dessutom ganska övertygande.
Man kan alltså säga, utan en allt för stor överdrift,
att filmen är mycket ojämn.
Manuset
är kanske inte det mest välskriva i världshistorien
och en del saker som t.ex. Amy’s motivation utelämnas
helt. Dialogen känns verkligen heller inte genomarbetad och
så vidare. Men det är trots allt ganska snyggt gjort
och det verkar faktiskt som det finns en tanke bakom produktionen.
Nackdelen är att denna tanke aldrig når publiken utan
tycks vara exklusiv information för filmskaparna själva.
Samtidigt
måste man komma ihåg att det här är första
försöket för många av de inblandade både
framför och bakom kameran och de kommer säkert att lära
sig av sina misstag till nästa gång. Det ska bli intressant
att se vad dessa personer kan åstadkomma i framtiden och
den här filmen, om inte annat, är en intressant referenspunkt
i deras karriärer.
Men
trots att det handlar om mord och fotografering av detta är
filmen inte speciellt grafisk. Åtminstone är det ingen
tydlig betoning på dessa scener, emfas ligger istället
på vilken roll det mystiska galleri har som är så
intresserade av brutala våldsskildringar att man inte ifrågasätter
några metoder i konstens namn.
En
intressant film, men inget som för den delen är att
rekommendera för den genomsnittlige filmtittaren eller ens
skräckfilmstittaren.
Tommy
Söderberg