Om det är något som Kelvin gillar så är det parkour. Han far fram som få andra och räknas som en av de allra bästa på det han gör. Han har en lite strulig relation med sin pappa, som är polis. Men när han blir skjuten i tjänsten på jakt efter männen bakom en illegal tävling, kallad Skillz, tänker Kelvin bara på hämnd. Han lyckas komma med bland de utvalda ungdomar som förväntas tävla till sista blodsdroppen för att vinna. Som moderna gladiatorer står de öga mot öga mot varandra i den farliga tävlingen.

2011-03-24

Av de första scenerna kom jag att tänka på en gammal film med Nicole Kidman – Nightmaster, som handlar om ett paintballspel egentligen. Man ska springa runt och inte skjuten medan man strävar efter att nå målet. Deltagarna måste vara smidiga och smarta men är väl mer inspirerade av ninjalegenderna än vad det är frågan om här. Dessutom försvinner denna känsla av inspiration ganska snart efter de inledande scenerna.

Vad som sedan tar vid är något som bara måste vara gjort med glimten i ögat. Man kan kalla det för floskler, klichéer eller plattityder men de betyder ju egentligen bara samma sak. Det är en ytterst förutsägbar film som inte är det minsta nyskapande. Det är ett ganska taffligt manus som nästan är ännu mer pinsamt än skådespelarinsatserna. Men jag tycker inte det funkar, det blir för mycket och det blir inte särskilt underhållande trots kalkonvärdena faktiskt.

"actionsekvenserna är riktigt bra"

Ljudet är mixat på ett sådant sätt att det nästan är omöjligt att urskilja en del av dialogen. En del av skådespelarna artikulerar så dåligt och talar dessutom en dialekt som är svår att förstå även om ljudet hade varit kanonmixat. Men det är lite för hög musik på bekostnad av lite för låg volym på dialogerna tycker jag. Som grädde på moset finns det ingen svensk text heller och jag måste erkänna att jag var tvungen att slå på de engelska undertexterna för att förstå vad skådespelarna talade om vid flera tillfällen.

Det är som sagt en ganska stereotypisk handling som så småningom leder fram till själva tävlingen. Jag får lite Mats Helge vibbar faktiskt. Vissa saker ser verkligen snyggt ut, som den webbsida man har skapat för att kunna satsa pengar på deltagarna i skillz, men överlag ser det ut som om man verkligen har fått hålla hårt i pengarna och varit tvungen att vända på varenda krona för att få det att gå ihop.

Lyckligtvis finns det trots allt en behållning i filmen. My Magnusson är lite sexig som Linda och en jäkel på att åka skateboard, och actionsekvenserna är riktigt bra! Framförallt när det gäller att spring och hoppa över hustak, uppför trappor, ned för murar och så vidare. Kampsportscenerna är också riktigt bra och det är väl inte annat än att man får ge en eloge till stuntkoordinatorn Tim Man som gjort en utmärkt koreografi för filmen!

Skills
Regi: Johannes Pinter
2010