2005-05-16
Detta är en episodfilm, vad annat skulle det kunna vara när
den bygger på tre skilda historier, som knyts samman i tid
och plats och där karaktärerna möter varandra vid
tillfällen men egentligen inte påverkar varandras öden.
Filmen
bygger på Frank Millers seriealbum (plural) om Sin City
och Miller har även anpassat dem till bioduken, varit med
och producerat och även varit med i regiarbetet tillsammans
med Robert Rodriguez, som tidigare gjort bland annat Spy Kids
filmerna och en av historierna i Four Rooms och, faktiskt, Tarantino,
som gjort ett gästinhopp.
Hartigan
anländer till platsen där han vet att senator Roarks
son, en känd pedofil och mördare som alltid kommer undan
på grund av pappas makt, håller en 11-årig flicka
fången och ska (eller är det redan för sent?)
våldta, tortera och slutligen döda henne. Det är
hans sista dag på jobbet som polis då han förtidspensioneras
på grund av hjärtproblem, den sista dagen han har befogenheter
att göra något åt det perversa kräket.
Marv
är en buse, en man som är stor och elak när han
är arg och inte tar sin medicin, men han har ändå
viss moral och gör skillnad mellan rättfärdigat
våld och övergrepp. Han är Ful, har ett grovt
ansikte och är täckt av ärrvävnad. Inga kvinnor
låter honom komma nära, ingen förrän nu.
Hon kallar sig Goldie och visar honom saker han inte visste fanns
och på morgonen när han vaknar är hon död
och polisen är redan på väg. Fast besluten att
hämnas hennes död drar han ut på ett blodigt krig
för att få reda på vem som är den skyldiga
och spåren leder snabbt uppåt, mot kardinal Roark,
bror till senatorn och ännu mäktigare.
Dwight
är en mördare som bytt skepnad. Med nytt ansikte är
han fri och slipper ständigt fly men när servitrisen
han har en affär med får besök av en tidigare
pojkvän (som misshandlat henne och är allmänt otrevlig)
kan han inte ligga lågt. Efter att ha jagat bort exet och
hans kumpaner följer han efter dem för att se till att
de inte dödar någon, men istället hamnar han i
att försöka avvärja ett fullt krig om ”the
old town”, det område där strippklubbar och prostitution
bedrivs och där tjejerna själva står för
ordningen.
De
av er som läst Frank Millers serier om Sin City, som denna
film bygger på, vet att de är tecknade på ett
väldigt speciellt sätt med extrema kontraster, svart
och vitt och väldigt lite konturer. Filmen har väldigt
mycket lyckats ge precis samma känsla. Den är svartvit
men med enstaka inslag av färg (ett par röda läppar
och en röd klänning, rött blod (ibland fast ofta
inte), gul hud på en av figurerna) Den är dessutom
gjord med precis samma sorts extrema kontraster som Miller använder,
inte alltid men tillräckligt mycket för att man hela
tiden ska hålla kvar känslan. Faktum är att detta
är något av det snyggaste jag sett på ett tag,
som Flying Daggers, fast på ett helt annat sätt.
Filmen
spelar mycket på estetiken och klichéerna från
40-talets deckare och man har avsiktligt valt ett formspråk
som är både samtida och ett halvt sekel gammalt. Det
är mycket stora bilar med fenor och lite bulligare former.
Det är mycket rockar av ett trenchcoatliknande snitt och
samtidigt mycket hel- och halvautomatiska vapen.
Detta
är en riktig åktur som inte har något med realism
att göra utan är en riktigt våldsam saga för
vuxna, så luta er tillbaks, spänn fast er för
ni har drygt två timmars njutning framför er.
Tobias
Eggeby