2005-10-28
Jag
tillhör dem som känner mig väldigt petig med episka
filmer som den här. Jag kan hänga upp mig på små
detaljer och hur jag än försöker finns där
ibland ingen ursäkt för dessa misstag. Dock vill jag
påstå att asiatiska diton generellt håller en
högre klass och innehåller färre övertydliga
moraliteter och hjältepekoral.
Det
här är storslaget, vackert och imponerade, ändå
så känns det som om det saknar nånting, nånting
som det är svårt att sätta fingret på. Kanske
är problemet att det är så svårt att inte
jämföra med visuella mästerverk såsom till
exempel Yimou Zhangs Hero. Detta betyder ju i och för sig
att Hark Tsui nått en bra bit av vägen annars hade
ju denna jämförelse aldrig varit aktuell.
Filmen
har en tydlig berättelse så man har inte fastnat i
fällan att låta storslagenheten ta överhanden
över innehållet. Det känns inte som man överdriver
med cineastiska effekter utan det känns relativt trovärdigt
hela vägen, bara ett stänk av artistisk frihet här
och där och mystiken och den österländska visheten
har heller inte kommit till korta. Däremot känns det
bitvis som om man sett det mesta sen tidigare. Sju kämpar
som kommer för att försvara en liten by…hmm…
Akira Kurosawas Seven Samurai kanske?
Som
jag tidigare nuddade vis så känns det här ganska
realistiskt och det gör att stridscenerna inte är lika
innovativa som i en del andra Kung-Fu filmer. Det är visserligen
roligt att se t.ex. Jackie Chan hitta på något nytt
i varenda film men det tenderar också till att ta överhanden
och flytta fokus från en del andra detaljer. Mitt i den
här historien finns det till exempel plats för både
förräderi och en kärlekshistoria som kanske kan
liknas vid ett triangeldrama.
Det
här är en skön film som är klart sevärd
utan att för den skull närma sig de mästerliga
höjderna!
Tommy
Söderberg