Serial Lover
Regi: James Huth
1998

En 35-årig fransyska (Michéle Laroque) bjuder hem sina fyra älskare för att slutligen bestämma sig för vem av dem som hon ska gifta sig med. Hon står i valet och kvalet då hon lyckas med konststycket att mörda dem, en efter en. Nu måste hon gömma kropparna så att polisen inte hittar dem.

2004-10-30

Kolsvart humor. Det här är en bisarr fransk film som troligtvis inte passar alla. Ska man verkligen skratta då den stackars kvinnan tar livet av sina blivande genom att bl.a. orsaka så att personen i fråga får en skridsko i huvudet? Man får se Serial Lover som en informationsfilm inför äktenskapet. Se för guds skull till så att du inte gifter dig med fel kvinna!

Men är det här bra? Tja, filmen är udda. Något mästerverk är det ju inte. Underhållningsvärdet är bara skapligt. Skådespelarna är givetvis franska, och det är något som irriterar mig. Deras språk blir rätt påfrestande i längden. Tapeterna som sitter på väggarna i huset där det hela utspelar sig är målade i skrikiga färger. Det leder till att man just får ett "skrikigt" intryck av filmen. Rött blod till snorgröna tapeter, bu eller bä?

Serial Lover innehåller en smaklös scen. Fast vem vet, människa kanske smakar bra trots allt? Hursomhelst så får vi se hur tre av männen sväljer mat med hull och hå. De är dock omedvetna om att de just tuggat i sig den fjärde rivalens kött och blod! Själv började jag fundera över hur mycket man svalt i sitt liv som innehållit saker som man inte visste fanns där i.. Men någon av sin egen sort lär man ju inte ha satt tänderna i… Eller?

Bisarr, svart humor. Frankrike vågar, och vinner nästan hälften.

------------------------------------------