2009-01-26
Det
här är den typ av film som tar ett stycke ur verkligheten
och berättar den, utan att för den delen poängtera
någon speciell början eller något speciellt slut
på historien. Det är helt enkelt en betraktelse av vad
som händer i livet hos dem som filmen handlar om. Det är
också en film där skådespeleriet är ovanligt
viktigt eftersom det är i dessa värden mycket av behållningen
ligger.
Roberto Benigni är mycket underhållande att se på
och han har en väldigt stor karisma. Vad han egentligen håller
på med eller vad hans galna upptåg egentligen har för
betydelse är, enligt mitt sätt att se det, mindre viktigt.
Visst skulle man kunna ägna sig åt att analysera subtila
betydelser i historien, om den finns gömda politiska budskap
etc. men jag finner det inte nödvändigt att göra det.
Att låta diskbänksrealismen göra sitt jobb på
egen hand räcker alldeles utmärkt.
Fast det är klart, i och med att man överhuvudtaget blandar
in någon form av ifrågasättande av Robertos radikala
förflutna så måste det ju vara av vikt för tanken
bakom filmen. Kanske vill Ferreri belysa ett politiskt ställningstagande
eller så vill han bara betona att de barnsliga instinkterna
inte nödvändigtvis behöver förtryckas bara för
att man blir fysiskt äldre. Man är väl inte äldre
än man känner sig, brukar jag säga.
Visuellt sett är det en mycket vacker film med fantastiska miljöer
som trots detta fortfarande är realistiska. Skickligt genomförd
mise-en-scène som fungerar i symbios med både skådespeleriet
och handlingen skulle man kunna säga. Dragspelet som är
en, om inte ständigt så åtminstone frekvent, följeslagare
till vår huvudperson är ytterliggare ett sätt för
honom att distansera sig från verkligheten, eller åtminstone
från den verklighet vuxenvärlden försöker påtvinga
honom.
Det finns också några skruvade karaktärer inbakande
i historien och om det inte redan vore ställt bortom allt tvivel
vilken inverkan dialogen har, skulle jag ta upp det här. Men
det säger nästan sig själv att en film av den här
typen, utan början och utan slut, där skådespeleriet
står i ständigt fokus, är beroende av en välskriven
och vass i dialog. Inte för att den alltid är satirisk eller
drar åt någon särskilt håll, förutom det
uppsluppna, egentligen. Den är bara knivskarp och en av sakerna
som är mest fascinerande med filmen.
Tommy Söderberg