Screwloose
Regi: Ezio Greggio
1999

Ezio Greggio spelar själv rollen som Bernardo Puccini, son till en mattillverkningsmagnat. Pappan tycker att Bernardo gör allting fel och en dag under ett gräl dem emellan får fadern en hjärninfarkt. Han ber du sin son om en sista önskan, att hitta mannen som räddade hans liv under kriget. Plikttroget flyger Bernardo genast till USA för att söka reda på Jake Gordon (Mel Brooks) som han heter. Han hittar honom på ett mentalsjukhus där han för närvarande är patient. Trots att Jake är totalt ostabil kidnappar Bernardo honom för att ta med honom till pappan i Italien. Tätt i hälarna är Jakes läkare (Julie Condra) fast besluten om att för Jake tillbaka till sjukhuset i USA.

Ganska snart märker man att Mel Brooks gamla manusförfattare varit med och knåpat här, samma typ av galna humor och vändingar. Långt ifrån oförutsägbart det mesta av tiden, men det är det som är lite av charmen tycker jag. Ofta känns det som om Ezio Greggio driver med klichéerna genom att använda dem på ett överdrivet sätt. Det i kombination med hans sätt att spela över gör att jag tycker det lyckas mycket bra här. Mel Brooks är som klippt och skuren för rollen som galningen Jake Gordon och filmen håller ett högt tempo.

Ser man den här filmen för första gången tror jag att man missar en hel del för det händer rätt mycket i bakgrunden som inte alltid når fram direkt. Själv upptäckte jag mycket ny bakgrundshumor när jag såg den andra och tredje gången. Jag gillar när man upptäcker nya saker hela tiden, det ger filmen lite av en ny dimension. Jag ser fram emot fler filmer av Ezio Greggio efter den här!

------------------------------------------