2005-03-15
En mycket intressant berättad film som inte nödvändigtvis
är helt logisk, men det gör faktiskt ingenting. Jörg
Buttgereit har också egenheten att lyckas få en film
mycket intressant utan att skådespelarna behöver vara
toppen och heller inte helt övertygande hela tiden. Skådespelarna
har egentligen inte huvudrollen utan det är bild/ljud kombinationen
som står i centrum. Han lyckas skapa en atmosfär med
musiken och de ofta väldigt frånstötande bilderna
och resultatet blir en motbjudande film som man inte kan ta ögonen
ifrån. Således är filmmusiken en av de viktigaste
ingredienserna här.
Filmen
är inte lång, bara lite över en dryg timme, men
det räcker. Jag tror inte att man hade orkat titta mycket
längre då de motbjudande bilderna tar ganska mycket
på krafterna.
Filmen
berättas inte i kronologisk ordning och det är ett grepp
som jag gillar. Det man istället får se är ofta
i omvänd ordning och tämligen fragmenterat. Ibland visas
samma scen flera gånger kanske för att scenen är
extra viktig för huvudrollsinnehavens karaktär eller
för att Jörg vill forcera oss till en viss sinnesstämning.
Det
här är en konstnärlig film liksom Jörgs andra
filmer, det är helt klart! Det vore förresten mycket
intressant att se vad Jörg Buttgereit hade lyckats åstadkomma
med en högre budget och en mera konventionell filmidé.
Jag är inte alls säker på att det skulle blivit
bättre, det här är hans rätta element och
jämför man men hans andra filmer så känner
man helt klart igen sig. Schramm är inte så humoristisk
som t.ex. Nekromantik men heller inte så svårtolkad
som Der Todesking. Samma typ av vemod och upprörande innehåll
återfinns dock.
En
av de värsta scenerna i filmen, som också är väldigt
välgjord, är när Lothar spikar fast sin penis i
ett bord. Jag måste erkänna att jag, som hårdhudad
filmfanatiker, hade svårt att behålla blicken på
tv-skärmen just då. Men scenen fyller sitt syfte, man
ryggar tillbaka och Jörg lyckas chocka oss nästan bortom
sans och vett. Karaktärsutvecklingen är oundviklig och
mer och mer tränger man verkligen in i Lothar Schramm’s
psyke, en intressant studie av en seriemördare. Jag tror
man ska se det så, söker man efter en djup handling
har man valt fel film. Det här är en stilstudie av en
vanvettig seriemördares hjärna och inget mordmysterium.
Filmens
tagline är en av de mest klockrena ”today I am dirty,
but tomorrow I'll be just dirt.”
Tommy
Söderberg