2006-12-10
Filmen
är gjord i svartvitt och det tror jag förhöjer
filmen stämning något. Framförallt när man
har valt att inte göra filmen i en följsam och mjuk
gråskala utan snarare så grynig och kornig som möjligt.
Själva experimenten framstår som grymmare på
det viset och det är ju faktiskt ett lika enkelt som genialt
knep egentligen. Det ökar också den surrealistiska
tonen i filmen, vilket också förstärks av den
nästan absurda rekvisitan i form av bland annat nålar
och virtual-reality liknande hjälmar. En absurditet som nästan
är jämförbar med Shinya Tsukamotos Tetsuo, åtminstone
när det gäller rekvisita.
Ska
man försöka extrahera någon sensmoral ur filmen
ligger väl faran med genmanipulation och skrupel och hänsynslös
forskning utan etik nära till hands. Fast sensmoralen är
väl å andra sidan inte filmens starkaste vapen och
den är inte speciellt tydlig. Säkerligen är den
också tämligen subjektiv och tolkas garanterat på
ett helt annat sätt av någon annan.
Vad
finns det mer att säga om filmen då? Jo, ibland blir
det pinsamt tydligt att man vet för lite om filmen man recenserar
och får läsa sig till information. Till exempel så
är det här tydligen en prequel på Shozin Fukai’s
egen film 964 Picocchio från 1991. Med facit i hand, eller
åtminstone efter att ha läst mig till handlingen i
den filmen så känns det ganska logiskt och jag tror
att det naturliga steget efter att ha sett den här är
att man uppsöker även Shozin Fukai’s andra verk.
Naturligtvis står då 964 Pinocchio först i tur!
För
även om Rubber’s Lover inte riktigt känns oöverträffad
av allting annat som gjorts i den surrealistiska världen
så är den både explicit och märklig. Jämför
man till exempel med David Lynch’s Erasherhead eller den
redan nämnda Tetsuo så står den sig förstås
kort, men den är dock tillräckligt speciell för
att vara av intresse för den filmintresserade och den är
definitivt något utöver det vanliga!
Rekommenderas
för den som är på humör för märkligt
film!
Tommy
Söderberg