2008-04-04
Dvd-omslaget
pryds av en bild på en skäggig Kiefer Sutherland som spelar
menige Doyle, en roll som han faktiskt gör ganska bra. Hans irländska
accent är fullt trovärdig och överlag är jag imponerad
av honom. Att han återfinns på omslaget har dock troligare
att göra med att han är ett av de mest kända namnen
och inte att han på något sätt har en betydande roll.
Inte heller Stephen Rea, vars namn också pryder omslaget är
särskilt betydande för filmens helhet, men de scenerna han
medverkar i är naturligtvis stabila.
Nä, huvudrollen innehas av Samantha Morton, ur vilkens ögon
filmen berättas. Stora roller innehas också av Nya Zeeländarna
Cliff Curtis och Temuera Morrison (som i alla fall jag lärde
mig att älska i Lee Tamahoris: Once were Warriors). Det finns
inget att klaga på inom detta område, inte heller går
det att gnälla på de mycket trovärdiga gestaltningarna
av folket runt omkring, allt från de mindre birollerna till
statisterna. Kostymmässigt är filmen suverän och den
här ju också vunnit New Zeeland Screen Award, i just detta
avseende!
Detta innebär att vi får ta del av en mycket trovärdigt
berättad historia, där grymheter hör till vardagen
och de magnifika naturbilderna känns äkta. Det är ett
mycket vackert foto och framförallt den överskådande
bilden, där floden ringlar sig fram som en orm genom landskapet,
etsar sig gärna fast på näthinnan. Skönheten
och odjuret kan man säga, för krigets fasor gör sig
också påminda i idyllen. Britterna som ska trycka tillbaka
vildarna och ge plats för fler nybyggare, och maorierna, som
vill försvara sitt land och kämpar mot allt vad de kan.
Inte för att detta är en utpräglad krigsfilm på
något sätt, för det är det absolut inte, men
jag vill inte påstå att det tas ställning, varken
för eller emot, någon av de två fiendesidorna. Snarare
utmålas själva krigets fasansfullheter. Detta tycker jag
är en bra lösning, framförallt då filmen berättas
utifrån den berättelse filmens huvudperson ser. Hennes
mål är inte att utkämpa eller vinna ett krig, hennes
ambition är en helt annan, att få återförenas
med sin son och detta är kanske filmens viktigaste budskap. Acceptans
för olika synsätt och kulturer så länge kärleken
lever. Konsten att leva i harmoni helt enkelt.
Det är inte svårt att se paralleller till allehanda indianfilmer
där den vite mannen antingen tillfångatagits av indianerna
eller adopterats som en i stammen. Filmer som A Man Called Horse,
Little Big Man, Soldier Blue och Dances With Wolves ploppar upp i
skallen. Det handlar om var man ska lägga sina lojaliteter, vän
kan plötsligt bli fiende och fienden plötsligt den beskyddande
tillflyktsort man såväl behöver vid tillfället.
Lägger man sin lojalitet hos sitt ursprung eller där man
är uppvuxen? Kanske är det så att man faktiskt har
möjligheten att, utifrån ett så kallat objektivt
synsätt, göra de intellektuella bedömningar som krävs
för att avgöra rätt eller fel i en specifik kontext?
Hur det än är med den saken så är det här
framförallt en film om integritet, om att välja sin egen
väg och stå för den i alla lägen. Att utnyttja
situationen till sin egen fördel och att inte vara rädd
för att offra både liv och lem för de man håller
kära. Kanske kan man också lära sig när det är
dags att ge upp och det är kanske detta som är den största
vinsten, att förstå när man inte längre kan vinna?
En rörande film!
Tommy Söderberg