2005-02-08
Detta är uppföljaren till den japanska succéfilmen
från 1998. Det är en värdig uppföljare som
spinner vidare på historien ungefär där den första
filmen slutade, men är du ute efter att gå ifrån
filmen med alla svaren i din hand kan du känna dig grundlurad.
Visserligen besvaras en del frågor angående första
delen, men minst lika många nya ställs på samma
gång.
Man
fokuserar inte så mycket på videobandet och mystiken
här utan filmen fungerar mera som en utredande thriller.
Asakawas kollega fortsätter hennes reportage efter hennes
försvinnande och polisen Omuta utreder det mystiska dödsfallet
av Asakawas far som verkar i hög grad ha stora likheter med
Riyous’s död. Givetvis finns fortfarande Sadako kvar
i bakgrunden men hennes roll är på nåt sätt
lite passé vid det här laget. Man fokuserar mer på
varför vissa personer överlevt än på varför
dödsfallen inträffar som numera tycks vara allmänt
vedertaget. T.o.m. att man måste kopiera bandet och föra
det vidare till någon annan verkar vara var mans kunskap
och det tycker jag är lite synd. Det känns inte helt
logiskt i sammanhanget.
Annars
är filmen helt klart välspelad och kompetent gjord,
att den inte når upp till riktigt samma höjder som
ettan är väl egentligen ganska naturligt – vilken
uppföljare gör egentligen det? Visst finns det ett par
exempel men man skulle med lätthet kunna räkna dem på
ena handens fingrar.
Filmen
handlar också i högre grad hur man vetenskapligt skulle
kunna förklara händelserna och det tar väl oss
i viss mån tillbaka till där det började –
Shizuko’s demonstration av sina psykiska förmågor.
Det är kul att cirkeln har slutits så att säga
men samtidigt synd att man inte valt att utforska de mörkare
sidorna i historien. Dessutom tycker jag att det är lite
väl många som har någon form av psykiska gåvor
eller förmågor i den här delen. Det känns
som om man haft slut på idéer och hittat på
något snabbt som visserligen funkar men blir ganska tröttsamt
och rörigt i längden. Lägg också till att
synerna dessa personer ser ibland föreställer människor
som dog i första filmen – för rörigt och
inte tillräckligt klart.
Tommy
Söderberg