2005-02-08
En
film som sannerligen satt sig väl i folks medvetande, för
det är väl ingen filmintresserad som inte har hört
talas om den här? Det råder nästan en fejd mellan
anhängare av denna amerikanska remake och det japanska originalet.
Jag ska här dock försöka undvika jämförelser
så långt det är möjligt och istället
enbart koncentrera mig på den här.
Filmens
idé är god men genomförandet har en hel del att
önska. När man gör en film av den här typen
av manus, dvs. om en närmast allsmäktig flicka som inget
hellre vill än att sprida ondska och död omkring sig,
är metoden man använder långt viktigare än
logiken i filmen. En logik som allt som oftast fallerar ändå,
kanske i form av att man kan komma undan med i princip vad som
helst och sedan skylla på att det var flickan som fick det
att hända. På det sättet kan man skapa en logik
även där ingen finns. Jag tycker inte att den här
filmen har sämre logik än många andra men samtidigt
har man tagit sig vissa friheter som är svåra att förklara
utan att blanda in någon yttre, närmast gudomlig, kraft.
Till
en början är allt frid och fröjd och man får
följa två unga tjejer som samtalar och som försöker
skrämma upp varandra. När den ena nämner ett videoband
som cirkulerar och den andra sägs ha sett det har de lyckats
skrämma upp varandra rejält. Här finns också
någon enstaka skrämsel effekt här och där.
När
vi så får följa med reportern Rachel som undersöker
sin systers dotters plötsliga bortgång samtidigt som
hennes egen son har syner och verkar allmänt parapsykologisk.
Under dessa undersökningar hittar Rachel en videoband med
en mystisk inspelning och strax därefter får hon ett
telefonsamtal som talar om att hon har sju dagar kvar att leva.
Nu börjar undersökningen ta fart på allvar, nu
står ju hennes eget liv på spel. Här börjar
det också gå utför med filmen som dittills klarade
sig ganska bra,
Det
som följer nu är en orgie i övertydlighet som kanske
går hem hos den yngre publiken men som sannerligen har klart
motsatt effekt på undertecknad. All spänning förtas
och det enda man egentligen sitter och väntar på är
fler övertydligheter att reta sig på. Dessa övertydligheter
tar sig ofta uttrycket av att reportern hittar ett föremål
som hon känner igen, t.ex. en spegel och givetvis måste
man då visa en kort flash av att samma spegel fanns med
på videobandet hon tittade på, som om någon
skulle ha glömt det. Det finns gott om exempel på denna
typ av fadäser och jag ska erkänna att jag faktiskt
tappade räkningen på de antal tillfällen denna
teknik användes.
Skådespeleriet
då? Jo, de funkar utan att vara några mästare
på det de gör. Jag kan inte påstå att någon
utmärker sig speciellt varken på det ena eller andra
hållet då. Kanske skulle man kunna tycka att (Naomi
Watts) som spelar Rachel inte är helt trovärdig och
att hennes son (David Dorman) gör den bästa rollprestationen
men det är inget som egentligen har någon större
betydelse för helheten.
Inte
en dålig film, men heller ingen som håller i längden.
Tommy
Söderberg