2005-04-09
Känner du igen handlingen? Det är inte så konstigt,
för det här är den koreanska varianten, visserligen
i samproduktion med japan, av Hideo Nakats succéfilm Ringu.
Många gånger känner man också igen sig
i filmen, vissa scener är väldigt lika även om
lika många också skiljer dem åt. Kanske är
det framförallt huvudpersonernas inbördes relationer
som är helt annorlunda här, samt det sätt man gestaltar
själva sökandet efter sanningen. Ofta känner man
en tydligare realism här än vad man gjorde både
i det japanska originalet och i den amerikanska remaken. Man skulle
nästan kunna säga att det känns som man ville göra
en film med en naturlig förklaring till själva mysteriet.
Karaktären
Eun-Suh (som i de andra versionerna kallas för Sadako/Samara)
känns verkligare än någonsin. Hon tycks inte vara
lika ond som hon porträtterats i andra varianter av temat,
utan mer som en missförstådd ungdom. Man menar i filmen
att hon har både man och kvinna i sig, vilket eventuellt
kan tolkas som att hon inte trivs i sin egen kropp (könsbyte).
Det är kanske att gå ett steg längre än nödvändigt
men det var min spontana reaktion när jag såg filmen.
Man kan alltså säga att denna karaktär, vars namn
kommer att vara mycket lätt att glömma bort (Eun-Suh),
är betydligt djupare än vad man är vad vid från
tidigare kontakt med ringmytologin. Mer genomarbetade karaktärer
överlag alltså.
Själva
bandet som faktiskt inte spelar en lika central roll här,
åtminstone inte visuellt sett, är inte lika välgjort
som i de andra versionerna av filmen men det gör ingenting
eftersom omständigheterna runt omkring inte heller kräver
detta. Man fokuserar helt enkelt på andra saker. Självklart
är det ändå en viktig del av filmen och ett mysterium
ligger helt klart inbakat i bilderna.
Tydligen
ska den här filmen vara mer trogen Kôji Suzukis bok
än någon av de andra adaptionerna, men jag har inte
läst den och kan inte uttala mig om det är korrekt eller
inte. Filmens natur är dock ofta mer bok-lik än någon
av de andra, man märker en viss skillnad i berättarteknik
och att det inte fokuseras lika mycket på visuella effekter.
Jag kan inte se någon nackdel i detta då jag anser
att det ofta förhöjer spänningen att inte visa
för mycket.
En
bra film som rekommenderas varmt!
Tommy
Söderberg