Riket är det mest teknologiskt
framstående sjukhuset i Danmark med landets skarpaste hjärnor
både vad gäller läkekonsten och forskningen kring denna.
Det är en plats där man tagit avstånd från allt
vad vidskeplighet heter, men nu har mystiska ting börjat hända.
Vem är till exempel den lilla flickan fru Drusse (Kirsten Rolffes)
hör gråta i hissen? Har det något att göra med
platsen sjukhuset är byggt på, en gammal mosse där blekningsdammarna
en gång låg, en plats som på grund av vattenångan
låg dold i dimmor? |
2007-08-19 Låt mig genast slå fast att den här danska miniserien
i fyra delar egentligen inte kräver en speciellt utpräglad
och linjär handlig för att fungera. Självklart finns
det dock en handling men den är ganska kort och jag vill påstå
att det är utfyllnaden runt omkring denna som gör den här
serien så bra. Det är udda skruvande karaktärer, som
visserligen är excentriska på sitt eget vis, men som aldrig
övergår i totala karikatyrer. Man skulle nästan, trots
den negativa klangen i följande, kunna beskriva den som vilken
genomsnittlig amerikansk såpopera som helst, om det inte vore
för det eminenta genomförandet. Efterhand drivs sedan handlingen mycket långsamt framåt men ju närmare lösningen, om man nu ska kalla det för en sådan, man kommer, desto mindre vill man att det verkligen ska lösa sig. Man önskar att det fanns ännu fler konflikter på sjukhuset och att detta blev en evighetsserie istället för en tidsbestämd berättelse för jag kan inte nog betona de intressanta karaktärernas utveckling. Det blir heller inte mindre intressant av den frimurarliknande order som sjukhusets mest framstående läkare tillhör och som håller sina sammankomster i källarlokalerna. Dessa tycks sätta sig över gällande lagar och regler för att gagna sina medlemmars, ibland riktigt rubbade, önskningar. Eller för den delen sömnlabbet där läkarstudenten och tillika avdelningschef Moesgaard’s son drömmer om kannibaler som kommer och äter på honom under sömnen. Makabert värre! Det finns också ett återkommande inslag med två mongoloida diskare som på något sätt utgör seriens ciceroner. Deras samtal med varandra är allt ifrån metaforiska till förklarande eller för den delen rena sanningar. Jag kan inte låta bli att tänka att det är de som verkligen sitter inne med alla svaren. Den gamla klyschan om vem som är normal eller inte dyker upp. Kanske är det så att just de där två, som tycks förstå hela händelseförloppet, är de kloka medan vi andra, inklusive sjukhusets skruvade personal, inte har mycket att komma med? Skådespelarmässigt gör dock de två minst intryck på mig, de funkar och känns visserligen väldigt äkta, men replikmässigt finns det en del att önska. I övrigt är det stabila danska skådespelare, vars historiska karriär jag egentligen inte har någon koll på. Jag har i alla fall inget att klaga på och det är trovärdigt rakt igenom. Dock går det helt enkelt inte att komma ifrån, stjärnan i showen – Ernst-Hugo Järegård, som briljerar och äger i stort sett varje scen han medverkar i och skulle jag ha nånting negativt att säga så skulle det vara att han inte får tillräckligt mycket tid framför kameran. Jag tror det här är första gången jag skriver om en miniserie och det är definitivt första gången jag rekommenderar en så starkt. Den lider inte alls av de kvalitetsbrister som den genomsnittlige TV-filmen eller miniserien gör, även om bilden inte ljuger om sitt ursprung. Den filmades på video direkt för TV och det gör tyvärr att det är suddigt, lite grått och lite trist rent visuellt. Å andra sidan går mycket av fotot i sepiabruna färgnyanser så det kanske inte gör nånting när allt kommer omkring. Kanske är det rent av en poäng med det då miljöerna får en verkligare framtoning och i kombination med dokumentärkänslan i den handhållna lika skakiga kameran känns det nästan som om man vore där. Tommy Söderberg |
Riket Aka Riget Regi: Lars Von Trier 1994 Drama/Horror |
Riket |