Några vänner har bestämt sig för att ge sig ut i en segelbåt. De simmar i vattnet och tar del av de underbara undervattenslandskapen. I alla fall till en början. Idyllen bryts nämligen och mardrömmen tar över när båten stöter på något under vattnet och kapsejsar. Den flyter ännu men det är bara en tidsfråga innan den sjunker. Närmsta land är tillräckligt långt borta för att inte kunna ses med blotta ögat. Likväl beslutar sig de flesta av dem att försöka simma dit, det är antingen det eller att riskera att driva ännu längre ut till havs. Fasan är stor och även om ingen av dem vill erkänna det så inser det allihop att risken att stöta på en blodtörstig haj är mycket stor!

2011-04-11

Jag måste nog erkänna att jag hade förväntat mig en riktig djurskräckfilm och fick väl snarare en överlevnadsfilm. Inget ont i det kanske men det var inte riktigt vad jag hade ställt in mig på. Trailern till filmen kändes oerhört lockande och jag kan väl inte säga att den levde helt upp till mina förväntningar. Men det innebär inte att den är dålig på något sätt. Det är en klart välgjord film där rädsla visas på ett bra sätt. Vissa ögonblick är riktigt imponerande!

Man klarar sig också oftast ifrån alla möjliga klichéer som man förknippar med hajfilmer, att ryggfenan bryter vattenytan, typisk musik a la Jaws och sådant. Inte hela tiden förstås för visa saker måste tydligen finnas med om det är en haj i närheten av handlingen, men i det stor hela tycker jag att man klarar sig undan fällorna. Det är faktiskt till och med lite spännande! Man kan inte säga med säkerhet när hajen ska dyka up även om man förstås förstår att den kommer att göra det vid några tillfällen.

I början av sådana här filmen brukar jag alltid gissa vem/vilka som ska överleva. Alltså innan det sker någon vidare karaktärsutveckling, bara baserat på folks utseende och grundläggande presentation. Jag kan säga att jag hade totalt fel när det gällde den här filmen. Inte för att jag ”åkte dit” direkt eller så, men det gick inte riktigt så som jag trodde i alla fall! Filmen har förresten verklighetsbakgrund vilket alltid är kul. Man ska förstås vara medveten om att det inte behöver betyda särskilt mycket men med tanke på hur lite hajskräck det egentligen handlar om känns det som man lyckats fånga verkligheten ganska bra!

Men överlag blir filmen lite seg, det är lite dåligt tempo och man hade önskat, som jag inledningsvis var inne på, att det var lite mer hajar och lite mer blod och terror. Helt klart en välgjord film man kanske inte en jag kommer att se om på ett långt tag. Sevärd – javisst!

The Reef
Regi: Andrew Traucki
2010