2008-06-19
För
de som har sett Rambo 2 och Rambo 3 känns det grundläggande
upplägget inte särskilt långsökt eller revolutionerande.
Snarare är det väldigt bekant, men det funkar och det ger
en ursäkt att berätta ytterliggare en historia om dödsmaskinen
John Rambo som ”klarar biffen”, eller ”räddar
dagen” eller hur man nu vill uttrycka det.
Actionvärdet är högt och våldet är stundtals
väldigt närgånget och knappast jämförbart
med någon av de tidigare installationerna i serien. Stallone,
som själv står både bakom och framför kameran
den här gången, sköter sig och ger sin karaktär
precis rätt minspel, eller kanske avsaknaden av minspel då
det faktiskt, i mångt och mycket, handlar om, åtminstone
till det yttre, avsaknad av känslor. Att ta till ord som iskall,
cool och kylig känns väldigt adekvat när man beskriver
hans rollkaraktär.
Men om Rambo framställs som den stora amerikanska antihjälten,
som bara slåss för sin personliga del och som sedan länge
vägrat att delta i den amerikanska patriotismen, så framställs
den store fienden, arkitekten bakom grymheterna mot civilbefolkningen
som missionärerna initialt ger sig ut för att beskydda,
som dess raka motsatts. En grym och hänsynslös diktator
som enbart har sina personliga intressen i första rummet. Dessutom
har man lagt till det enda som fortfarande tycks vara riktigt vidrigt
i dagens samhällsklimat i hans karaktär, nämligen pedofili.
Så skulle vi inte tycka tillräckligt illa om honom för
hans krigsbrott, så ställs saken bortom allt tvivel med
detta tilltag. Jag kan tycka att det är att göra saken lite
väl lätt för sig, fast å andra sidan är
det något som inte är särskilt framträdande i
filmen och råkar man titta bort (eller ner i godispåsen)
så är det lätt att man missar det.
Nåja, det är mycket pang-pang, som jag var inne på
i början, och det blir lite platt. Karaktärerna är
inte tillräckligt intressanta även om det finns en del tillfällen
när man riktigt myser. Till exempel när Rambo tillrättavisar
de stridssugna soldater som satts in för räddningsuppdraget.
Det är uppenbart att de inte har en aning om vad de snackar om,
medan Rambo, som alla vet, har upplevt verkligheten både en
och två gånger.
Så var det där svåra med att beskriva filmslut utan
att avslöja för mycket… Det är nämligen
så, att även om filmen lider av en del problem längs
vägen så rättar slutet till detta och gör att
hela filmserien får en värdig avslutning. Samtidigt gör
man del två och tre till de filmbagateller de egentligen är
i sammanhanget, och ger tittare också möjligheten att hoppa
över dessa i den kontinuitet handlingen utspelar sig i och som
fick sin början för tjugofem år sedan. Det är
som sagt svårt att beskriva, så min rekommendation måste
naturligtvis vara att man, om man funnit intresse i de tidigare delarna,
investerar även i denna för att ta del av de rörande
slutscenerna.
Tommy Söderberg