2009-08-18
Jag
har aldrig riktigt förstått varför Renny
Harlin får göra film efter film och varför
folk dessutom tycker om det han gör. Visst, några av dem
gillar jag också (Cutthroat Island, som floppade
rejält och Long Kiss Goodnight, också
den med Geena Davies) men knappast allt
jag sett och några av demär rena frågetecken för
mig – Die Hard 2, Deep Blue Sea
och Exorcist: The Begining måste till exempel
vara bland det sämsta som gjorts överhuvudtaget!
Här märks det att Renny inte riktigt
är färdig som regissör och att han inte riktigt har
den erfarenhet som krävs för att göra en riktigt effektiv
skräckfilm. Jag älskar filmer i fängelsemiljöer
och jag älskar skräckfilmer. Men ändå blir det
här en ganska bedrövlig film. Det kanske inte är Renny
Harlins fel, åtminstone inte enbart, för
många av filmens fel och brister går att spåra till
manuset, som är sprängfyllt med ologiska situationer och
korkade händelseförlopp som knappast känns realistiska
ens på vykort!
Nu känner jag att det här är på väg att
bli en sågning utan dess like och det är inte riktigt meningen,
för filmen har förstås positiva egenskaper också.
Till exempel så är det självklart roligt att se Viggo
Mortensen i en tidig roll, detta även om jag inte
tycker att han utmärker sig så mycket. Det finns också
ett helt gäng av andra skådespelare man känner igen
men inte nödvändigtvis kan placera ett namn på utan
vidare. Chelsea Field och Tommy
”Tiny” Lister för att bara nämna
ett par. Och har man inte sett så mycket skräckfilm som
undertecknad kanske man blir överraskad av några av filmens
vändningar och överraskningar.
Några av effekterna ser faktiskt förvånansvärt
bra ut och om man glömmer bort att filmen är från
slutet av åttiotalet kommer man undan med en hel del av det.
Dessutom har filmen ett bra tempo och historien, den lilla historia
som finns, berättas på ett ganska bra sätt. Man avslöjar
inte för mycket för tidigt så att säga. Problemet
är bara att den är så Ooriginell att man hela tiden
känner till händelseförloppet i förväg och
definitivt om man skulle ha råkat se en annan fängelsefilm
från samma år – The Chair,
som, i princip, berättar exakt samma historia.
Nä, det här blev jag inte imponerad av. En kul film att
ha – för komplettisterna helt klart, men inte mycket mer
än så… tyvärr.
Tommy Söderberg