2006-02-26
Det
här är absolut inte en film för alla och envar
och jag tror man måste vara ganska envis för att se
den. Med det menar jag att den inte bjuder på några
enkla lösningar och att den är ytterst svårtydd.
Att det är en intellektuell regissör som ligger bakom
den här råder det inget som helst tvivel om och jag
är helt säker på att Pier Paolo Pasolini hade
haft svar på alla frågor man får i skallen efter
att ha sett den här filmen.
Jag
vet inte riktigt vad det är som gör det men det känns
som om man var närvarande i filmen när man ser den.
Kanske är det Pasolinis mycket raka vinklar och stadiga bildspråk
som gör det, eller kanske det beror på de poetiskt
vackra dialogerna som tycks påverka utan att man egentligen
förstår varför. Detta gäller förresten
resten av filmen också. Innan man ens börjar försöka
förstå vad som egentligen menas infinner sig en känsla
av olust, avsmak och förakt!
Skådespeleriet
är kanske inte filmens och Pasolinis starkaste sida och trovärdighetsproblemen
beroende på detta är emellanåt tydliga. Samtidigt
tycks det finnas en tanke bakom de distanserade karaktärerna
som om Pasolini vill berätta något för oss på
detta sätt. Ett samhällskritiskt inlägg om omöjligheten
att någonsin känna till någon annans allra innersta?
Som
jag började skriva är den här filmen inte för
alla, men om man vill se en film som verkligen utmanar ens intellekt
ska man söka reda på den här. Jag tror inte det
finns något sätt att tolka den här rätt eller
fel och det är kanske just däri dess styrka sitter,
de många möjliga lösningar som erbjuds i den egna
skallen.
En
svår film!
Tommy
Söderberg