Filmen
börjar med en till synes väldigt teatralisk och nästan
överspelad euforisk stämning som faktiskt tycks funka
i sammanhanget. Jag vet inte om det är det lite styltade
dialogen eller kanske den ovana australiensiska accenten. Fotot
är vackert genom hela filmen och den nästan drömska
miljön förstärks av sparsamt orkestrerad musik.
Något
som kan tyckas märkligt i den viktorianska tid, där
dygden verkar vara det viktigaste, är en nästan accepterad
lesbisk kärlek. Om den är besvarad eller inte framgår
inte av filmen och det är bara en av många frågor
som tidigt ställs i filmen. Frågorna blir bara fler
och fler, inte minst när flickorna försvinner utan ett
spår. Inga svar finns som sagt att få och det gör
filmen mycket spännande och oviss. Man har inte riktigt koll
på vilket håll filmen går åt och det tycker
jag är bra. Tittaren tvingas att hitta sina egna lösningar
för inget blir serverat på silverfat.
Själva
sökandet är artistiskt framställt och klipporna
kan nästan ses som Rorschachplumpar, mycket vackert och särdeles
subjektivt alltså. Michael som fått se en skymt av
Miranda och de andra flickorna startar ett eget nästan desperat
sökande efter flickorna. Han har förälskat sig
i Miranda, flickan som alla verkar vara mer eller mindre kära
i. Han är mer metodisk och framgångsrikare än
polisen men mysteriet bara tätnar när man hittar en
av flickorna. Fler teorier framläggs och utformas men fortfarande
finns inga svar att få.
Tommy
Söderberg