Det
positiva med den här filmen är den komplexa historien
och det suggestiva sätt som spänningen byggs upp och
hålls vid liv av. Skådespelarinsatserna är emellanåt
brillianta och speciellt Seo-woo Eun imponerar väldigt trots
sin ringa ålder. Jag tyckte även att Ji-yeon Choi var
riktigt bra och resten av skådisarna håller en hög
klass rätt igenom. Karaktärerna är intressanta
och har en väl sammanvävd koppling till varandra, något
som kanske först inte är så tydligt men som kommer
fram mer och mer ju längre filmen varar. En smygande stämning
kommer krypande när man inser filmens egentliga historia.
Vad
är det negativa då? Jo filmens längd, som kanske
inte verkar vara så lång vid första anblicken
(ca 1.40), känns i längsta laget och då och då
är det faktiskt ganska segt. Det finns också en del
logiska luckor i historien, egentligen inget att hänga upp
sig på men nåt man trots allt lägger märke
till. Sist men inte minst känns det som om man inte riktigt
kunnat bestämma sig för vad man ville göra, en
spökfilm eller en thriller. Något som förresten
också störde mig lite var att så fort man hade
räknat ut nåt av sig själv, så visade filmen
i detalj historien så att inget skulle kunna missuppfattas.
Detta hände flera gånger och att underskatta tittaren
så, drar ned totalintrycket något.
Slutligen
vill jag säga:
Man har jämfört den här filmen med Ringu, den japanska
film som på något sätt banade väg för
den moderna asiatiska filmen. Personligen tycker jag den här
är bra mycket bättre skriven och betydligt mer skrämmande,
men till syvende och sist är det förstås en smaksak.
Tommy
Söderberg