Rowena (Halle Berry) är
utredande skandalreporter på en stor tidning i New York och skriver
till exempel mycket smaskiga historier om mäktiga män i maktpositioner.
Hennes senaste story om en, i hemlighet homosexuell senator tystas dock
ned vilket gör Rowena alldeles rosenrasande, hon anser att yttrandefriheten
är hotad och säger, i ren protest, genast upp sig från
sitt jobb. I samma veva dyker en gammal bekant – Grace (Nicki
Aycox) till Rowena upp och berättar smaskiga detaljer om en viss
Harrison Hill (Bruce Willis), vilka perversa böjelser han tydligen
ägnar sig åt och så vidare. Ett par dagar senare hittas
Grace mördad och Rowena är fast besluten att sätta sig
den skyldige och börjar infiltrera Harrison Hills reklambyrå,
till sig hjälp har hon datorgeniet Miles (Giovanni Ribisi) men
att tränga in i Harrisons nätverk visar sig vara lättare
sagt än gjort. |
2007-09-22 Till en början får jag intrycket av en väldigt frånvarande
produktion. Det är svårt att beskriva vad jag menar, men
nånting i stil med att regissören inte riktigt verkar ha
vetat vad han ska göra med sina skådespelare, de tycks
gå på tomgång och även om ingen av dem direkt
är dålig, så känns de trötta och oinspirerade.
Lyckligtvis är detta en övergående fas som avtar allt
eftersom att spänningen kommer igång mer och mer. Jag vet
inte om det är för att man blir mer förlåtande
när det börjar bli mer intressant men efter en halvtimme
eller så är det i alla fall inget som stör mig så
särskilt mycket längre. Någon som jag däremot blev riktigt förtjust i är Giovanni Ribisis rollkaraktär Miles. En rollkaraktär vars åtrå till Rowena är svår att beskriva till fullo utan att begagna sig av vulgära och/eller obscena glosor, han är helt enkelt störtkåt på henne och gör sig heller inget besvär att dölja detta för henne. Man får dock inget riktigt grepp om honom utanför den där förutsättningen, vilken sida står han på egentligen? Vill han hjälpa till eller tänker han enbart på sina egna intressen i sammanhanget? Det är många frågor som måste besvaras. Annars är själva grundhistorien inte särskilt komplicerad och jag satt länge och funderade på hur jag skulle formulera, att jag minsann visste hur allt hängde ihop redan efter några minuter, när jag såg den. Jag var så övertygad om att jag hade rätt att det verkligen kändes som en befrielse när sluttwistsen började uppenbara sig och jag insåg hur fel jag hade. Slutet tog mig verkligen på sängen och höjde upp filmen ett par snäpp på betygsskalan. Det var länge sen jag blev så överrumplad att det nästan blev en uppenbarelse för mig. Dessutom måste jag tillägga att även om själva handlingen inte var särskilt komplicerad var karaktärerna väldigt fylligt skrivna, deras intentioner mot varandra var klart intressanta och inte alltid helt självklara. Överlag kan man nog säga att det är något som speglar hela filmen, det finns en känsla av ovetande som gör filmen väldigt intressant och trots att den lider av många problem, gör det här att den i slutändan blir mycket intressant. Man vet egentligen inte särskilt mycket om någon karaktär och det är denna okunskap som gör filmen till en sådan framgång för mig. Spännande och rekommendabelt! Tommy Söderberg |
Perfect
Stranger Regi: James Foley 2007 Thriller |
Perfect
Stranger |