2004-12-04
Till
en början måste jag säga att det här faktiskt
var en ganska spännande film även om den inte var speciellt
originell i sin handling. Att få ett meddelande från
sig själv just när man upplever dödsögonblicket
måste dock säkerligen vara alldeles fasansfullt och
filmen använder detta element gång efter gång.
Tyvärr blir det lite tjatigt i längden och tyvärr
saknar filmen, likt många av de asiatiska skräckfilmerna,
mycket av den sortens logik som finns i västerländsk
film. Det är kanske inte en nackdel och jag välkomnar
ofta nytänkande och kreativitet, här blir det dock bara
otydligt och svårförstått.
En
av de största behållningarna med filmen anser jag förresten
vara den satiriska ställning filmen tycks ta emot extrema
Japanska TV-shower. Kan man verkligen göra TV av allt?
Står
man ut med att saker och ting inte alltid presenteras i rätt
ordning, eller att det inte ens tydliggörs att handlingen
fragmenteras, kanske man rent av tycker den här filmen är
lyckad. Helt klart är att den är öppen för
tolkningar och när filmen är slut måste man sitta
kvar en stund för att klura ut vissa mysterier, bilda sig
teorier om varför saker och ting egentligen hände och
vad Takashi Miike ville ha sagt med filmen.
I
övrigt är det här en kompentent film, scenerna
är snyggt filmade ur spännande kameravinklar och lagom
mycket av mysteriet visas. Allt blandas upp med storartade skådespelarinsatser
som egentligen är huvudingrediensen i filmen. Vill du se
monumentala, blodiga effekter har du vänt dig på fel
håll, det här är en spökhistoria som sakta
guppar fram likt en segelbåt på en spegelblank sjö.
Tempot är lågt och stämningen hög.
Inget
utöver det vanliga men gillar man den nya tidens asiatiska
rysare bör man gilla även den här.
Tommy
Söderberg