När Ayatollah Khomeini
tar over Iran utbryter kaoset. EDS, som är ett stort dataföretag
och utför arbete i Iran, evakuerar sin personal, men i sista stund
får två av dem order om att lämna flygplatsen och inställa
sig hos den lokale domaren Dadgar. Utan någon egentlig rättegång
blir de kastade i fängelse med en borgenssumma på smått
fantastiska tretton millioner dollar, vilket saknar motstycke i den
iransk/amerikanska historien. Företagsägaren Ross Perot (Richard
Crenna) påbörjar genast arbetet med att få sina medarbetare
frigivna, men när alla diplomatiska vägar misslyckats finns
det inget alternativ kvar än att frita dem med våld! Han
anlitar därför den pensionerade överste Arthur ”Bull”
Simmons (Burt Lancaster) för att sköta uppdraget. Ett uppdrag
som inte visar sig vara lika lätt i praktiken som i teorin. |
2009-09-26 Redan från början står det helt klart att byråkrati
kommer att vara en viktig del av filmens handling. Det är också
självklart hur det kommer att gå i slutändan och således
egentligen inte särskilt spännande. Målet kommer att
nås, det vet man, dock är det inte helt självklart
vilka omvägar man måste gå eller vilka åtgärder
som måste vidtas för att lyckas med operationen, helt lätt
går det inte! Jag hamnade själv i en tankevurpa, eller
kanske snarare en medveten drift med mig själv när Richard
Crenna tillkänna ger at han kommer att ta till
alla medel för att få ut sin personal ur Iran, skicka in
John Rambo… Nåja, trots att filmen har ett ganska tydligt mål, och att man vet vad som kommer att hända, finns det en ganska tät stämning i den i alla fall, man känner med karaktärerna och det framstår som fullständigt klart att man inte ska kombinera religion och politik. Det senare är förstås min personliga uppfattning, men jag känner faktiskt att jag får lite medhåll här. Filmen, eller miniserien som det faktiskt är, är inte särskilt objektiv i detta avseende och behandlar Iran på samma sätt som de behandlar Amerika i filmen, nästan i alla fall – som den store Satan! Det är helt klart en fördömande filmatisering och väldigt amerikansk i sin framläggning. Man får dock lite funderingar över smaklösheten ibland. Två amerikanska fångar och medarbetare ganska högt upp i företagstoppen är så viktiga att få ut ur fängelset och landet att det är värt att offra hur många iranier som helst för ändamålet. Ingen särskilt smickrande människosyn tycker jag. Blir det mer rätt att bete sig som fienden bara för att fienden gör det? De kulturella skillnaderna mellan länderna är enorma och det är alltid intressant att se hur sådant gestaltas. Det handlar alltså egentligen inte bara om en fritagningsoperation eller om hur fångarna har det i fängelset där de spärrats in eller den byråkrati som jag nämnde tidigare. Religiös fanatism är en stor del av filmen och visst är det märkligt att vän plötsligt kan bli fiende, som genom att bara knäppa med fingrarna. Som en parantes kan nämnas att man också kommenterar och kritiserar USA i filmen och då kanske i synnerhet vilket respekt krigsveteranerna egentligen förtjänar, men inte får i samhället och där hittar man ännu en koppling till Rambo faktiskt, eller för den delen The Park is Mine med Tommy Lee Jones. Burt Lancaster gör väl en roll värdig honom på många sätt men jag tycker det ser lite fånigt ut att han måste ha på sig den där mössan nästan i varje scen, han ser mer ut som en inbrottstjuv än någon annat och det var väl inte riktigt meningen? Det blir i vart fall inte särskilt trovärdigt när alla ska föreställa affärsmän. Hur som helst så nominerades miniserien till en Emmy för bästa miniserie och det tycker jag var synnerligen välförtjänt. Det är gott om ansikten man känner igen men inte nödvändigtvis kan kombinera med ett namn och det är en god underhållning på dryga tre timmar! Tommy Söderberg |
On
Wings of Eagles
Diskutera filmen på vårt Forum! |
On
Wings of Eagles |