Recensions-exet (Screener) sponsrat av: |
Monella (Sira Stampe) är
en självdestruktiv ung konstnärinna som av en händelse
träffar på Nina (Laura Bach) och hennes make Johnny (Tao
Hildebrand). Faktum är att hon avstyr ett våldtäktsförsök
på Nina av ett par busar efter en sen kväll på stan
och börjar sedermera umgås mer och mer med Nina. Johnny kommer
liksom med på köpet men att allt inte står riktigt
rätt till mellan dem blir tidigt tämligen uppenbart. Johnny
verkar helt ovetandes om Ninas livsstil som en hora som ligger med allt
och alla. Enligt henne själv trivs hon med att bli knullad och
om hon dessutom får betald för det finns det ju ingen anledning
att sluta. Johnny å andra sidan agerar kurir vid knarkaffärer
och lägger undan pengar i en förvaringsbox på stan som
Nina vill åt och involverar Monella i sina planer om att stjäla
nyckeln till boxen som Johnny har runt halsen och lämna honom.
Men vem är det egentligen som manipulerar vem i det dubbla triangeldramat
och vem är det som till slut står med pengarna och skrattar
sist? |
2009-05-07 När det gäller lågbudgetfilmer vet man aldrig riktigt
vad man har att vänta sig, men att lågbudget inte allting
behöver betyda amatörmässigt har den här filmen
i alla fall en gång för alla bevisat. Visserligen brukar
man kunna avslöja en del mindre begåvade filmskapare med
hjälp vilka vinklar de valt. Att välja udda vinklar att
filma ur är nämligen ett sätt att få filmen intressant
även om man inte han mängder av pengar att lägga på
ljussättning och sådana saker. Samtidigt är det en
farlig balansgång, för gör man det inte på rätt
sätt får man omvänd effekt och det ser bara valhänt
ut.
Persongalleriet är helt makalöst och även om skådespeleriet inte är på topp hela tiden lyckas filmen ändå balansera på knivens egg även i detta avseende. Jag är grymt imponerad över den fantasi som krävs för att skriva de skruvade karaktärerna och eftersom jag själv skrivit en och annan historia i mitt liv vet jag hur mycket engagemang det krävs för att göra detta på ett bra sätt. Att skriva en historia är en sak och att krydda den med intressanta – och trovärdiga, karaktärer är något helt annat. Förresten blev jag också makalöst imponerad av inledningsscenen, vilket förstås är enormt viktigt. Kan man bara få åskådaren intresserad i de inledande scenerna har man lite mera tid på sig att bygga karaktärer utan att det hinner bli ointressant om man råkar tappa lite tempo vilket kanske sker lite då och då. Men hur som helst finner jag det här vara en mycket välgjord och sevärd film som jag gärna rekommenderar till noir-fansen! Tommy Söderberg |
No
Right Turn
Diskutera
filmen på vårt Forum! |
No
Right Turn |