2006-08-16
Redan
vid första mötet känner man att karaktärerna
dras oundvikligt mot varandra på ett mycket smakfullt sätt.
Det är mycket tillbakablickar som förtydligar deras relation
men även händelser i nuet hjälper till att bygga
deras karaktärer. Hon vill till exempel inget hellre än
att genast ge sig av från både hotellet och staden men
hennes man, som är dirigent, kan inte åka utan måste
närvara vid en konsert. När det sedan blir dags att åka
till nästa stad har hon tvärvänt och insisterar på
att stanna ytterliggare några dagar.
Han
lider av ett liknande dilemma. Den nazistgrupp han tillhör
håller på att röja krigsförbrytarbevisen mot
honom ur vägen och de vet att det möjligtvis finns ett
enda levande vittne mot honom. Men istället för att berätta
vad han vet gör han istället allt för att mörka
kännedomen och en märklig kärlekshistoria påbörjas.
Han gör allt för det omöjliga förhållandet
och får hela organisationen efter sig. Tillbakablickarna till
lägertiden är fortfarande närvarande men allt eftersom
film fortgår behövs de inte längre och trappas successivt
ned.
Vi
befinner oss i nuet och får följa en dekadent nedgång
av både Max och Lucia, galenskapen blir allt mer tydlig och
utvecklar sig till en psykologisk studie av deras förfall.
Men vem kontrollerar egentligen vem, är det han som fortfarande
för befälet eller är det hon som manipulerar honom
till avgrundens rand? Spänningen både dem emellan och
mellan organisationen och Max eskaleras och hela tiden kantas vägen
av strålande skådespelarprestationer som verkligen förhöjer
filmens påverkan på åskådaren.
Man
måste dock betona att det här är så långt
ifrån nazisploitation eller hakkorsporr (en benämning
docent Olle Sjögren frekvent använder i sin mycket intressanta
bok ”inte riktigt lagom”) man kan komma. Det är
snarare en betraktelse av det så kallade Stockholmssyndromet,
som i korta ordalag kan beskrivas med att offret tar gärningsmannens
parti. Enligt många forskare handlar det helt enkelt om en
rädsla för att råka ännu värre ut och
är i så fall, i mångt och mycket, en vädjan
till gärningsmannens inre godhet. Filmen gjordes endast ett
år efter Norrmalmstorgsdramat, efter vilken uttrycket ursprungligen
myntades.
Ett
psykologiskt bra drama om vem som egentligen kontrollerar vem!
Tommy
Söderberg
|