Robert finner plötsligt
en kvinna i bara nattlinnet och undrar hur det är fatt. Kvinnan
– Elisabeth, har inga som helst minnen av vad som kan ha inträffat
och är inte till någon hjälp överhuvudtaget. Hur
som helst så tar han hand om henne, ger henne lift till Paris
och tar upp henne i sin lägenhet där de tillbringar natten
tillsammans. Snart inser han dock att något är än mer
fel än vad han först kunnat ana. Elisabeth minns ingenting
av hur hon blev upplockad av Robert eller hur hon kom att vara i situationen
som ledde till deras möte. Undan för undan glömmer hon
mer och mer av vad som hänt och vem hon är. Hon får
stanna i Robert lägenhet men så snart han har gott tränger
sig Dr. Francis tillsammans med sin medhjälperska Solange in och
för henne till en svart skyskrapa. Där finns det andra som
hon, som inte har något minne och vars kroppar inte låter
dem. Vad är det för sjukdom alla tycks ha drabbats av? Går
den att bota? Och vilka avsikter har egentligen Dr. Francis och Solange
med sina patienter? |
2011-08-12 Jag vet inte vad det är med Jean Rollins filmer,
de borde inte tilltala på det sätt som de faktiskt gör.
Det finns en aura av mystik omkring dem även om manuset ibland
inte är helt logiskt eller händelseförloppen realistiska.
Det finns också ofta gott om kvinnlig fägring och även
om den här filmen inte tillhör de mest avklädda finns
det flera scener med nakna överkroppar. Jag klagar inte, det
är vackert att se på och kan väl också vara
lite erotiskt kanske. Det finns ingen hardcore sex i filmen och det
är väl tur det, för nakenscenerna tillför egentligen
ingenting till handlingen, de finns enbart där för att förgylla
ytan lite grand. Det finns en förklaring inbakad framåt slutet som jag personligen kanske tycker att man kunde ha utelämnat. Det finns visserligen en poäng med att förklara hur det hänger ihop eftersom det inte är helt självklart men samtidigt förtar det en del av mystiken. Dessutom kanske den är lite för lång för sitt eget bästa eller snarare långsam kanske. Den är spännande och allting som den ska vara men det finns trots allt en viss seghet över den. Men man kan trösta sig mig att det är en estetiskt tilltalande seghet! Men det som slår mig mest efter att ha sett den, eller under själva åskådandet av den också för den delen, hur fel mina förutfattade meningar om Jean Rollin visar sig vara gång efter gång. Jag har fått för mig att han var mest känd för sina vampyrfilmer, och det kanske han är också, men hans filmer utan för detta område fungerar oerhört bra och med hjälp av den elegans som speglar i stort sett alla av hans filmer som jag hittills har sett lyckas han göra filmerna mycket vackra och sevärda. Jag är glad att jag äntligen fick se denna för det är helt klart en mycket annorlunda film. Det känns som om den skulle kunna utspela sig i ett dystopiskt framtidssamhälle, men det är inte säkert. Den skulle lika gärna kunna utspela sig här och nu och vara en produkt av en myndighetsmörkläggning och det är just detta som tilltalar – publiken egen makt att bestämma vad och hur den handlar om det den handlar om. Det där lät kanske lite snurrigt men det är precis så jag tänker om den. Tommy Söderberg |
Night
of the Hunted
Diskutera filmen på vårt Forum! |
Night
of the Hunted |