Night of the Day of the Dawn of the Son of the Bride of the Return of the Revenge of the Terror of the Attack of the Evil, Mutant, Alien, Flesh Eating, Hellbound, Zombified Living Dead Part 2: In Shocking 2-D
Regi: “Lowell Mason”
1991

Världen, eller i alla fall Amerika, har delats upp i två halvor, två grupper som för krig. Den ena gruppen är vanliga människor och den andra är överarbetande lönezombies, ute efter blod och kött. Detta är resultatet av tillräckligt stressiga och lågavlönade jobb, sakta förvandlas bensinmacksbiträden och bilmekaniker till zombies, precis som tidningspojkar och restauranganställda. Ingen går säker när dessa utslitna förvärvsarbetare sakta förvandlas till zombies och när förvandlingen väl är klar finns ingen återvändo. En liten grupp människor som inte känt till detta kommer snabbt att bli varse exakt hur illa ställt det är med utbrändheten när huset de tagit sin tillflykt till omringas av zombies som vill äta upp dem.

2005-06-21

1991 upptäckte en liten grupp människor en brist i copyrightskyddet av George A. Romeros klassiska och stilbildande zombiefilm Night of the Living Dead. De bestämde sig för att göra sin egen version av denna klassiska film och raderade ljudet på filmen. De ersatte detta med sitt eget ljud plus la till ett antal små mellanspel. Resultatet är denna film.

Detta måste vara den konstigaste film jag sett på länge. Man har alltså tagit en klassisk och väldigt bra zombierulle och lagt på ett ljudspår fullt av plumpa skämt, rasistiska och homofoba skämt eller toaletthumor och cirkusmusik. Dessutom avbryts den med jämna mellanrum av små mellanspel. Det är allt från anekdoter om kända historiska personer som Edgar Allan Poe eller George Bernard Shaw till mooningar och små GoGo danser, men ursäkter till Romero förekommer även vid mer än ett tillfälle.

Filmens skapare är förstås anonym och går under pseudonymen Lowell Mason efter en amerikansk kompositör, som även lite kort presenteras i ett av mellanspelen.

Ljudläggningen är en medvetet (kan inte tänka mig att det inte skulle vara medvetet) usel dubbning med en eller ett par grabbar som gör alla röster, även kvinnorösterna, och ett antal av ljudeffekterna, som den mystiska ankan som man hör kvacka vid ett par tillfällen, men aldrig ser (förstås). Många andra ljudeffekter låter som om man använt en trumma eller plåtburk eller något liknande.

Så är detta helgerån något att se då?

Skämten är ibland tröttsamma och ofta bara dumma (vilket i och för sig kan vara underhållande ibland), men när de väl sitter är de istället helt underbara (tidigare nämnda anka är ett sådant exempel... man måste sett filmen för att förstå) och anekdoterna är klockrena.
Tyvärr har denna version, precis som Night of the Living Dead en bit på mitten som känns som en transportsträcka. Här lättar man upp den med att låta huvudpersonerna diskutera om de ska ut och köpa pizza eller något annat (som förklaring till varför de senare lämnar huset) och det är ju lite kul, men det blir ändå upprepningar och ett flöde som ibland haltar lite.

När jag såg filmen var det stunder som jag nästan hade tråkigt men efteråt satt jag där med ett leende och skakade på huvudet. Detta är extremt politiskt inkorrekt och periodvis direkt infantilt men samtidigt är det en ganska kul skändning av zombiegenrens fader... eller moder... eller vad ni vill.

Tobias Eggeby

------------------------------------------