Munich
Regi: Steven Spielberg
2006
Drama/thriller

Den 5 september 1972, under olympiaden i München, händer det som inte får hända! Palestinska terrorister tar sig in på området, dödar och tar israeliska idrottsmän till fånga. Terroristerna kräver fri lejd ut ur tyskland samt att ett antal, enligt dem, politiska fångar släpps av den israeliska och tyska regeringen. På flygplatsen möts de dock av tyska poliser och militärer och i det blodbad som följer dödas samtliga gisslan. En tid senare får en idealistisk Mossadagent ett svår och mycket hemlig uppdrag. Det består i att leda en grupp till att spåra upp och döda de som ligger bakom attentatet i München, listan består av elva namn…

2006-03-24

Det här är en film som inspirerats av verkligheten och som sådan är den, åtminstone för mig, lite extra intressant. Det innebär ju naturligtvis inte att varenda liten scen kommer från verkligheten, men känslan i filmen blir trots allt lite annorlunda när man vet att en liknande massaker faktiskt ägde rum i München 1972.

En sak kan man alltid räkna med från Steven Spielberg och det är kompentent gjord film. Vare sig det handlar om hans mainstreamprodukter som t.ex. Jurrasic Park och Raiders of the lost ark eller hans allvarigare sida som Schindler’s List och The Terminal. Den här är inget undantag. Det är trovärdigt, skådespeleriet är i toppklass och historien berättas på ett bra sätt. Det finns till och med ett budskap som i och för sig kan vara luddigt emellanåt och som folk (tydligen) kan tolka på lite olika sätt.

Personligen var min första tanke när jag såg filmen att den var vinklad till israelernas fördel. Inte för att de råkar vara offren och grunden till själva historien utan snarare att man rättfärdigar deras hämndauktion. En halvtimme senare hade jag bytt uppfattningen och israelerna framställs istället som känslolösa monster. Slutsatsen blir väl att Steven Spielberg faktiskt inte tar ställning för någon sida, han bara berättar en historia där poängen är att våld föder våld och att man kan hålla på med blodshämnd i all evighet utan att det gör någon egentlig skillnad.

Så långt allt väl. Men visst finns det nackdelar också! Filmen är tjatig, mycket tjatig till och med. Att följa den lilla grupp som ska röja de palestinska namnen ur vägen blir lite för mycket. Man kan inte upprepa allt hur många gånger som helst och det förtar tyvärr lite av den påverkan filmen skulle kunna ha haft. Det är synd, för det är en viktig film helt klart!

------------------------------------------