David Rousseau besöker
sin gamla hembygd, den plats där han ofta spenderade sin barndom
– Frankrikes kallaste plats, Mouthe. Han är författare
men har tyvärr idétorka för tillfället. Hans förläggare
är på honom hela tiden om att han måste komma med något
nytt, men han har som sagt inga idéer. När han är på
väg att ge sig därifrån uppdagas liket av en ung kvinna
som påstås ha begått självmord. Fallet intresserar
honom och inspirerar honom till en ny berättelse. Men ju mer han
forskar i det hela, desto mer förstår han att allt inte står
rätt till. Han börjar förstå att saker och ting
inte är så enkla som de verkar och när han hittar flickans
dagböcker blir han allt mer medveten om hennes levnadsöde.
Hon trodde att hon var Marilyn Monroe återfödd och det blir
allt mer skrämmande vilka likheter som finns… |
2011-10-18 Det här fungerar på så många nivåer att det är en ren fröjd att se! Det finns kanske inga uppenbara höjdpunkter men historien är berättad på ett sådant sätt att det hela tiden är intressant att få pusselbitarna till mysteriet presenterade för sig. Förresten måste jag passa på att uttrycka min åsikt om filmens svenska titel… Poupoupidou eller Nobody Else But You är båda mycket bättre titlar eftersom de anspelar lite på Marilyn Monroe, en skådespelerska som är ytterst viktigt för filmen även om hon bara medverkar som förebild för filmens mysteriefyllda dödsfall. Det finns några scener där man, om man är någorlunda bevandrad i Marilyn Monroes levnadsöde och karriär, tydligt kan se likheter med filmens huvudkaraktär. Jag kan inte minnas att den berömda bild där Marilyn håller ned kjolen över ett luftutblås finns med, men ett par andra klassiska stunder har man i alla fall fångat! Vi lär känna filmens viktigaste karaktär, den avlidna – via huvudrollsinnehavaren David Rousseau (Jean-Paul Rouve), genom hennes dagbok och faktum är att man först inte vet varken ut eller in. Öppningsscenerna är så märkliga att man nästan skulle kunna tro att David Lynch varit inblandad. Det kryptiska får senare sin förklaring och man kan inte annat än att mumla ”aha” för sig själv när man delges avslöjandet. Det finns många lustiga och underhållande detaljer längs vägen som verkligen förhöjer filmen. Det kan vara småsaker som både är väldigt viktiga för handlingen och inte, till exempel att kroppen hittas i ingenmansland mellan Schweiz och Frankrike. Det är en pikant detalj som vid första anblicken kanske känns aningen romantiserad, men det resulterar också i det faktum att det inte sker någon officiell utredning av fallet. För vem ska man lasta, vilken myndighet ska ta hand om det?
På sätt och vis känns det som en film noir i gammal god anda, men det finns också delar som känns som något helt annat – komedi och thriller. Utredningen drivs av författaren som invist hävdar att allting inte står rätt till och i hennes egna berättelser hittar ledtrådar till hennes livs mysterium. För oss tittare är det mycket intressant vilka kopplingar man gör till Marilyn Monroe. Det är naturligtvis påhittat alltihop men man kan nog ändå inte avvisa att det kan röra sig om regissörens kommentarer till fallet med Marilyn Monroe – hennes död och hennes samröre med den amerikanske presidenten John F. Kennedy. Tog hon sitt eget liv, blev hon mördad? Och i så fall varför, visste hon för mycket eller var hon bara opraktisk? Det är en fantastisk fransk film som jag rekommenderar till alla, var inte rädd att vidga vyerna med lite film som inte råkar vara på engelska. Det är inte språket som gör filmerna till vad de är, eller är det? Den här är i alla fall hur bra som helst – på franska! Tommy Söderberg |
Mysteriet
i Mouthe
Diskutera filmen på vårt Forum! |
Mysteriet
i Mouthe |