2004-05-09
Man
skulle kunna tycka att mästerregissörens Mario Bava's
son skulle kunna bättre än så här, han borde
ju ha det i ryggmärgen så att säga. Men tyvärr
verkar han inte veta hur en film byggs upp, vad som egentligen
är skrämmande och hur man engagerar skådespelare.
Till hans försvar kan man väl säga att filmens
budget inte tillhör de största i världshistorien
och med det i åtanke får man väl säga att
filmen inte är fullt så katastrofal som man först
kunde befara.
Historien
är ganska klantigt uppbyggd men har sina poänger emellanåt.
Inget speciellt originellt finns att hitta och filmen är
tämligen tidstypisk och italiensk i sitt upplägg. Detta
förstärks ytterliggare av den parallellhandling som
man nästan får lite gialliokänsla av. Kanske hade
det varit bättre att bestämma sig för vad man ville
göra, som det är nu blir det faktiskt varken hackat
eller malt.
Skådisar
då? De är alla bedrövligt dåliga, speciellt
kvinnorna faktiskt. De verkar enbart finnas där för
att bli skrämda av monstret. Det är klart att en och
annan tutte visas också. Men faktiskt inte i överflöd
som annars är så vanligt i filmer i den här genren,
speciellt från den här tiden. Det kan man väl
se som positivt kanske.
Så
slutligen till monstret då. Det är faktiskt ganska
välgjort om man betänker de resurser som satts in på
andra områden. Det är någon bläckfiskliknande
sak och tankarna vandrar ofrivilligt till Ed Woods Bride of the
monster, fast att jämföra med den vore kanske lite väl
drastiskt. Frågan är var man fått idén
till titeln ifrån, kanske var det ännu ett försök
att rida på framgången av Steven Spielbergs Jaws från
1975.
Tommy
Söderberg