2005-03-06
Författaren Stephen Kings första och hittills enda försök
som regissör. Maximum Overdrive bygger på hans egen
bok ”Trucks”. Stephen Kings ambition var att göra
en skräpfilm, vilket också resultatet vittnar om. Det
här är en sunkig, typisk amerikansk B-film innehållandes
många explosioner. Men det är inte filmens fyrverkeri
som är det bästa, utan det soundtrack som regissören
själv valde till sin film. All musik framförs av krutgubbarna
i AC/DC, filmens ledmotiv är underbara, och smått ironiska,
”Who Made Who”. Man behöver inte vara särskilt
uppmärksam för att upptäcka Kings hyllning till
bandet. I scenen där en fällbro får eget liv så
går det att skåda en minibuss med just AC/DC:s logga.
Definitionen
”skräpfilm” behöver nödvändigtvis
inte betyda något dåligt. Det finns en hel del exempel
på lågbudgetfilmer som både varit charmiga och
underhållande, trots att varken manus eller skådespelarna
varit något att skryta om. Tyvärr, så är
Maximum Overdrive en skräpfilm som faktiskt är rätt
trist. Det börjar visserligen helt okej, men efter halva
speltiden (ungefär då Emilio Estevez och de andra skådespelarna
blir omringade av lastbilarna och tvingas söka skydd inuti
långtradarfiket ”Dixie Boy”) blir det både
tråkigt och förutsägbart. Kanske är det Stephen
Kings orutin som filmregissör som lyser igenom? Han orkar
helt enkelt inte hålla tittarens intresse uppe i 90 minuter.
Vem vet, det kanske är svårare att göra en film
än att skriva en bok? Det blir helt enkelt för mycket
prat och för lite verkstad. Ett typiskt boksyndrom, eller?
Precis
som flera andra regissörer så tog Stephen King tillfället
i akt att ställa sig framför kameran under några
få sekunder. I inledningen så har han en cameoroll
som den man som ska ta ut pengar från en bankomat då
den plötsligt kallar honom för ”asshole”.
Roligt!
Ett år efter filmens premiär så blev Stephen
King stämd på (!) 18 miljoner dollar. Under inspelningen
råkade nämligen filmens fotograf Armando Nannuzzi ut
för en olycka som kostade honom ett öga. En radiostyrd
gräsklippare fick, precis som i filmen, eget liv och körde
in i en träbit, varpå flisor flög och träffade
Nannuzzi svårt i ansiktet.
Filmens brutalaste scen, då en pojke blir överkörd
av en ångvält, är egentligen ett misslyckande.
Blodpåsen som man använde sig av exploderade för
tidigt, vilket ledde till att ångvälten INTE fungerade
som en ”tryckpress” och målade rött på
gräsmattan. Resultatet blev istället att det såg
ut som om pojkens huvud exploderade, ett resultat som Stephen
King blev så förtjust i så att han behöll
scenen i sin film – som dock klipptes bort av censuren vid
premiären.
En
sunkig B-film som faktiskt ändå inte är usel.
Den sköna blandningen av 80-tal, en mordisk Green Goblin
lastbil, explosioner, Rock ´n roll, en bensinmack samt bränt
gummi och het asfalt uppväger filmens andra, trista hälft
och räddar faktiskt Stephen Kings regidebut från ett
fullkomligt fiasko.
Johan
Nord