En maskerad seriemördare
härjar i en liten kanadensisk by. Denne spåras slutligen
till sitt gömställe där han, efter att saker och ting
gått helt åt pipan, skjuts till dös av polisen. Efter
detta skulle man kunna tro att saken är utagerad, men icke. Fler
kvinnor hittas mördade enligt samma mönster som den nu döda
seriemördare använde – en sylvass rakkniv, tätnar
mysteriet. Är det en imitatör polisen har fått på
halsen eller ligger det andra saker i bakgrunden? Ledtrådarna
är få och vittnesmålen ringa, men de få spår
som trots allt finns pekar alla på användandet av samma mask
som man tidigare hittat och som sedermera visar sig vara försvunnen… |
2009-01-11 Det jag hittills har sett i regi av Arne Mattson har allt varit av
väldig hög kvalitet, men det är väl tveksamt om
jag vill sträck mig så långt i det här fallet,
åtminstone inte i de initiala scenerna. Det är en slarvigt
berättad historia, med ett manus som verkligen får en att
hungra efter mer fyllighet. Karaktärerna är taffliga och
träiga och det hjälper inte att en sådan prominent
herre som Christopher Lee axlar rollen som polischef. Han fungerar
visserligen bra i den lilla roll han har, men det känns som om
han enbart går på rutin och jag vet inte hur mycket regi
han fått att basera sitt agerande på. Han är högt
aktad av sina kollegor och verkar nästan uppfattas som någon
form av övermänniska i utredningssammanhang, vilket inte
är så konstigt med tanke på vilken nivå hans
kollegor verkar befinna sig. Vad som sedan följer är hela vägen en förbättring faktiskt, det som började lamt blir till slut faktiskt ganska spännande och även om det egentligen är helt självklart vem mördaren är hela tiden, kan det inte hjälpas att man tvivlar lite längs vägen. En del villospår läggs ut och flera andra möjligheter skulle ha kunnat arrangeras om man hade velat leda storyn åt de hållen. Att filmen är inspelad i stockholmstrakten, eller åtminstone i Sverige är ganska uppenbart. Det finns flera saker som avslöjar detta, även om man inte skulle känna igen de exakta miljöerna. Till exempel så finns jag det högst osannolikt att den kanadensiska polisen, där ju filmen ska utspelas, använder sig av svarta Volvo 740 med orden ”Police” i vita bokstäver på sidan som polisbilar. Nåväl, historien berikas av den sidohistoria om otrohet som blir mer och mer närvarande i den utredande polisens McLaines värld. Hur vetskapen om att hans fru bedrar honom med hans kollega trots att hon påstår sig har rest på semester till Bermuda, förändrar honom. Det märks också tydligt vilken inverkan denna kärleksaffär har på kollegan och det hela blir lite som ett maktspel dem emellan. Hur mycket de vet om varandra är inte helt självklart även om vi som åskådare får ta del av hela dramatiken. Det är oundvikligt att en konfrontation kommer att ske, det är bara en fråga om när. För övrigt består filmens starkaste intryck, åtminstone vad gäller skådespeleri, av en fullständigt briljant Heinz Hopf i rollen som en knivskuren barberare! Tommy Söderberg |
Mask
of Murder Diskutera filmen på vårt Forum! |
Mask
of Murder |