Marco Polo (Ken Marshall)
är en drömmare som vill ut och se sig om i världen precis
som sin far och drömmer om hans återvändande till Venedig.
Problemet är bara att ryktet säger att pappan för länge
sedan är död och inte kommer att återvända överhuvudtaget.
En dag visar det sig dock att ryktet har fel och pappan – Niccolo
Polo (Denholm Elliott) kommer tillbaka tillsammans med sin bror Matteo
(Tony Vogel). De berättar om stora äventyr och vilken fantastisk
värld de har kommit tillbaka ifrån. Det visar sig också
att de är där i egenskap av sändebud från den mäktige
Kubai Khan och att de som sådana förväntas återvända.
Marco blir eld och lågor men Niccolo är motvillig till att
låta honom följa med på resan. Omständigheter
gör dock att så blir fallet och Marco tar in alla intrycken
av den fantastiska resan med vidöppna ögon. Detta är
hans berättelse! |
2009-05-24 Eftersom det här är en miniserie sker berättandet
ganska långsamt och den inledande episoden är också
lite seg innan man får lära sig den nödvändiga
bakgrundsinformationen. Jag menar att detta i princip är en nödvändighet
för att kunna tillgodogöra sig den återstående
berättelsen men egentligen skulle man vilja kasta sig in i äventyret
på en gång. Det är förvisso gedigna skådespelarinsatser
redan från början och förutom Ken Marshall
får David Warner en roll som Rustichello
redan i början av betraktelsen. Historien berättas genom
dennes nedskrivna tolkningar av Marcos egna berättelser.
Kyrkan anser att både han och Marco tagit ut svängarna
allt för mycket och balanserar allt för nära gränsen
mot kätteri medan de förstås vidhåller att berättelserna
är helt sanna! Men hur stora och bra skådespelare det är finns i rollistan får vi inte glömma bort att det faktiskt är Marco Polos fantastiska resa som ska stå i centrum här, hans upptäckarglädje och hans vilja att vidga sina vyer i alla lägen. Man behöver inte med nödvändighet tycka om allt man ser med hjärtat men erfarenheterna gör åtminstone att man ökar sin kunskap och det är egentligen bara det han vill. Han kommer snabbt nära Kublai Khan (Ruocheng Ying), den mäktige Djingis sonson. Det är en mäktig man som styr sitt rike med järnhand, en kultur som är totalt främmande men likväl fascinerande för Marco. Det mesta av tiden spenderas här, antingen i omedelbar närhet till det mongoliska hovet eller på resande uppdrag av Kublai Khan. Men för att det ska fungera hela vägen kantas förstås historien av resan till Kina också där Marco träffar på andra figurer såsom Tibetanska munkar och Korsriddare. Själva historien är inte helt olik den filmatisering av James Clavells roman Shogun som Jerry London regisserade något år tidigare, men det finns förstås en hel del skillnader också. Jag tycker personligen att det här är en intressantare kulturkrock även om jag på intet sätt vill förringa Shogun som är en av mina absoluta favoriter i sammanhanget. Marco Polo är mer uppslukad av sin törst efter erfarenheter och kunskaper och lyckas också med bedriften att återvända hem vilket inte var fallet med John Blackthorne, dessutom bygger hela berättelsen på en verklig historia och det gör ju det hela än mer intressant – eller hur? Tommy Söderberg |
Marco
Polo
Diskutera filmen på vårt Forum! |
Marco
Polo |