2007-03-31
Det
är väl få filmer i svensk filmhistoria, åtminstone
på senare år, som blivit så upphaussade som den
här. Superlativen duggar tätt och alla, med några
få undantag, tycks älska den. Man pratar lika mycket om
fasansfullhet, groteskheter och chock som jag gör i resumén
ovan och det är, enligt min mening, faktiskt inte mycket till
överdrift heller!
Visserligen är det här, i mångt och mycket, en polisfilm,
något som jag gång efter annan hävdat att vi är
mycket bra på i Sverige, dock utan att det förekommer så
mycket polisarbete. Det är istället journalistiskt grävande
som driver handlingen framåt och det är ett grepp som jag
gillar skarpt. Det finns mängder av filmer som har begagnat sig
av detta och jag gillar många av dem. Journalister gestaltas
sällan som så korkade som poliser och det är väl
också därför som Mikael Blomkvist och Lisbeth
Salander upptäcker saker som alla andra har missat trots
att Henrik Vanger bedrivit egna utredningar i fyrtio år
om saken.
Just denna del om själv utredningen är visserligen väldigt
bra, men inte det som får filmen att höja sig över
mängden. Nej, det är snarare den finess med vilken historien
är skriven. Karaktären Lisbeth är synnerligen
intressant och det liv hon levt döljer många hemligheter.
Vi får veta att hon varit minst en vända på psyket
och att hon har ett våldsamt förflutet. Att har traumatiska
barndomsminnen är uppenbart och att hennes liv sannerligen inte
varit en dans på rosor. Hon är omyndigförklarad och
får en ny överförmyndare som, låt oss säga,
utnyttjar henne sexuellt. Noomi Rapace gör
den här rollen enormt bra och det är inte svårt att
leva sig in i hennes psykiska smärta. Undan för undan ges
vi pusselbitar till vad som egentligen hänt henne, men det sägs
aldrig riktigt i klartext.
Det är alltid trevligt när man får tänka lite
själv och även om själva upplösningen kanske inte
kommer som en jätteöverraskning så gör faktiskt
inte det så mycket. Den där klumpen i magen som infinner
sig när man ser en riktigt obehaglig film är ständigt
närvarande, eller åtminstone i de scener som på en
otroligt naket och närgånget sätt skildrar våldet
i filmen. Och då behöver det inte nödvändigtvis
handla om fysiskt våld. Visst, man får se en hel del av
den varan, men ofta får man tänka sig vad som har hänt
och det är fullt tillräckligt för att man ska känna
äckel och avsky inför vidrigheterna och minnesbilderna efter
filmen sitter djupt!
Förutom Noomi Rapace
som imponerar stort, finns det en mängd stabila insatser av svensk
skådespelarelit. Många av dem har ganska små roller
som Lena Endre och Peter Haber,
men det betyder inte att de inte är viktiga för handlingen
eller tillför stora kvalitéer till filmen. Jag är
också mycket imponerad av Sven-Bertil Taube
som jag egentligen aldrig varit direkt förtjust i. Castingen
är klockren och alla smälter verkligen in i det de gör,
allt från de största svinen till Michael Nykvist
själv.
Det finns inte tillräckligt starka ord för
att beskriva hur mycket jag ser fram emot nästa film i trilogin
– Flickan Som Lekte Med Elden!
Tommy Söderberg