The Life and Death of a Porno Gang

This review in English

Marko är en ung filmskapare med stora konstnärliga ambitioner. Emellertid visar det sig inte vara så lätt att komma in i branschen och hans idéer slås i spillror av producenterna som inte ser någon vinst i hans konstnärliga projekt. Han får kontakt med en porrfilmsregissör och redan efter ett par dagar blir han erbjuden att jobba för honom. Marko glömmer inte sina konstnärliga ambitioner och filmar en ganska bisarr pornografisk historia. Denna uppskattas inte av hans arbetsgivare. Marko får en ny idé – en politisk pornografisk varieté i Belgrad! En lysande idé verkar det som men redan första kvällen kommer polisen på besök och de får stänga. Sagt och gjort, Marko och hans gäng ger sig istället ut på landsbygden med sin pornografiska show. Det är väl inte direkt någon succé men det finns i alla fall de som uppskattar showen. Snart får han ett erbjudande. En tysk producent övertalar honom att de riktigt stora pengarna inte finns inom pornografin, åtminstone inte vanligt sådan. Nej, det han ska syssla med är snuff – folk som dör på riktigt framför kameran. Motvilligt ger sig Marko in i en industri han inte vet något om och nu är det frågan om han kan sluta…

2011-06-09

Det var inte länge sedan en annan serbisk film – Srpski Film, vållade en våldsam debatt runt om på nätet. Skulle jag inte säga att den delade folk i två läger, eller tre läger egentligen – de som älskade den, hatade den och så de andra som hade en åsiskt om huruvida den skulle förbjudas eller bojkottas från marknaden. Filmen var uppenbart provokativ det debatterades om detta var bra för filmens eget bästa eller inte. Den här inte alls rönt samma uppmärksamhet trots att jag finner den här långt mer provokativ och samhällskritisk än Srpski Film.

Men det är inte riktigt på samma sätt. Den här är mer lättsam i allt svårmod. Emellanåt känns det som en svart komedi i all sin misär. Det är inte alls lika uppenbart att den har filmen ska chockera. Det finns inte den typen av sökta avskyvärda scener, vilket förstås gör den här filmen till en mer allvarsam betraktelse där åskådaren dessutom tvingas till eftertanke för att tillgodogöra sig samhällskritiken. Jag säger inte att så inte är fallet med Sprski Film, men det är en film som man troligen kommer att finna provokativ oavsett om man ser ett samhällspolitiskt budskap eller inte!

”långt mer provokativ än Srpski Film”

Det här är alltså en svårare film att ta till sig och att känna avsky inför. Trots titeln innehåller den inte vidare mycket pornografiskt material. Några enstaka klipp på homosex och något mer får vi ta del av men det görs på ett sådant sätt att man nästan inte lägger märke till det. Hela filmen är av en så pass dokumentarisk betraktelse att det helt enkelt bara känns som om det ska vara så där, det faller sig helt naturligt. Och det gäller alltihopa, det känns inte som om det finns några egentliga aktörer i filmen, det känns som om skådespelarna är sig själva och det är inget man är direkt bortskämd med!

Betyget, om vi hade använt oss av betyg här på Fanatisk Film, hade varit skyhögt och det hade blivit högre ju närmare slutet vi hade kommit. För det är när filmen väl kommer igång och man får ta del av tragiska levnadsöden som den når sin kulmen. Själva pornografihistorien som inleder filmen är visserligen underhållande men det är inte förrän de mer allvarsamma ämnena kommer in i bilden som den blir riktigt mästerlig. Det här är politiskt provokativ film när den är som bäst!

The Life and Death of a Porno Gang
Regi: Mladen Djordjevic
2009