Mari (Sandra Cassel) och hennes
kompis Phyllis (Lucy Grantham) ska gå på rockkonsert. Inne
i staden får Maris föräldrar, som ogillar Phyllis, vatten
på sin kvarn när de båda ungdomarna oförsiktigt
söker efter hasch före konserten. De blir lurade upp i en
lägenhet där de förrymda fångarna Krug (David Hess)
och Fred (Fred Lincoln) gömmer sig, med i sällskapet finns
också Krugs flickvän Sadie (Jeramie Rain) och sonen Junior
(Marc Sheffler). I förövarnas våld blir flickorna snart
förda ut på landet och i skogen nära Maris hem fortsätter
deras förnedring. Det är en förnedring som tar sig grymmare
och grymmare former och till slut. Som en konsekvens av den yttersta
förödmjukelsen, återstår bara liken av de båda
tjejerna. Gärningsmännen tar nu sin tillflykt till ett närbeläget
hus som, av en tillfällighet, råkar vara den unga Maris hem
och när föräldrarna inser vilka som gästar deras
hem och vad de gjort med deras dotter är det dags för hämnd… |
2007-05-07 Till att börja med går det helt enkelt inte att komma
ifrån att kommentera den smått genialiska strof som säkerligen
hjälpte till att göra filmen till den kultklassiker den
är idag. To avoid fainting, keep repeating "It's
only a movie...It's only a movie..." Faktum är
att den pseudodokumentariska stil filmen är gjord i faktiskt
är väldigt realistisk. Åtminstone när den gäller
den centrala handlingen, det vill säga filmens våldsammaste
och grymmaste scener. Både David Hess, som nått kultstatus
mycket på grund av rollen som Krug Stillo, och de övriga
skådespelarna levererar sina roller med bravur och bidrar till
den otäcka och obehagliga stämning som genomsyrar filmen
och det gör att denna tagline kanske inte var helt missvisande
när allt kommer omkring trots allt. Filmen har också ett synnerligen genomtänkt soundtrack, skrivet av David Hess. Det är ofta paradoxalt med bilderna som visualiseras. En okonventionell blues med ovanliga ackordsföljder ackompanjerar till exempel en av de grymma våldtäktsscenerna och det gör att filmen höjer sig ytterliggare en eller två kvalitetsklasser. Faktum är att David redan före filmen var en erfaren musiker och låtskrivare som levererat låtar till både Elvis, Conway Twitty och Pat Boone. Den senares enorma hit Speedy Gonzales kommer till exempel från David Hess penna. Som avslutning måste jag åter igen betona skillnaderna mellan bra film och underhållande sådan. Det här är inte underhållande och våldet är ultrarealistiskt, så realistiskt att Sandra Cassel, som spelar Mari, faktiskt var genuint livrädd under inspelningen. Dock är den mycket bra och om filmens intention var att vara frånstötande och kanske rent av lite varnande mot vissa typer av aktiviteter från ensamma unga tjejer är den smått genialsikt. Det här är en film man bara måste ha! Tommy Söderberg |
The
Last House on the Left Regi: Wes Craven 1972 Horror |
The
Last House on the Left |