Johnny English (Rowan Atkinson) sitter bakom sitt skrivbord och dagdrömmer om livsfarliga uppdrag och sköna kvinnor. Då ett attentat tar kål på samtliga agenter i den brittiska underrättelsetjänsten förvandlas just drömmen till verklighet. Han blir, tillsammans med sin ständige följeslagare Bough (Ben Miller), utsedd till att spionera på den franske finansmannen Pascal Sauvage (John Malkovich) och dennes lömska planer. Snart visar det sig att English är ngt stort på spåren, frågan är om han ska lyckas lösa fallet – utan att göra bort sig?

2005-02-08

Rowan Atkinson är James Bond? Tja, nästan. I den här spionfilmen heter den brittiske agenten English istället för Bond i efternamn. Han spelas som sagt av Rowan Atkinson som här bär svart smoking, men framförallt grimaserar på det sätt vi är vana att se honom. Tyvärr, så är han inte ett dugg rolig.

En James Bond-parodi känns inte som en bra idé till att göra en lyckad komedi. De ständigt återkommande Bond-filmerna driver nuförtiden redan med sig själv och då känns det lite konstigt att se en film som Johnny English. Det blir liksom en parodi på en parodi, ”kaka på kaka”. Som sagt, det här är inte kul – inte ett dugg faktiskt. Jag hade faktiskt inte trott att resultatet skulle bli såhär dåligt, framförallt med tanke på vilka skådespelare som medverkar. Men Rowan Atkinson övertygar inte, och faktum är att John Malkovich gör bort sig. Han spelar den fjollige fransmännen Pascal Sauvage. Här kan vi snacka om en karaktär som är så olik ”Cyrus The Virus” (Con Air) så det är kusligt. John ny English är ju förvisso en barnfilm, men att spela över så kraftigt som Malkovich gör här blir bara oerhört fånigt. För övrigt spelar sångerskan Natalie Imbruglia snygg agent.

Johnny English är en film som misslyckas med det som är dess främsta uppgift: Att vara rolig. Då skådespelarna inte imponerar och går vilse i en simpel historia är filmen bortom allt hopp. Ingen jättemina, men ett misslyckande som får mig att hoppas på några nya Mr. Bean-avsnitt så att vi åter får skratta åt Rowan Atkinson, som i mina ögon är en av världens roligaste människor.

Jag är förvånad. Trots på papperet kompetenta skådespelare så är det här en stentrist spionkomedi.

Johnny English
Regi: Peter Howitt