Filmen börjar med en man som springer omkring på en bögklubb och desperat letar efter en man kallad Le Tenia och man har ingen aning om varför. Allt eftersom filmen fortgår får man reda på mer och mer av vad som föranleder denna händelse och i form av vänskap, våldtäkt och hämnd tar filmen dig med på en hisnande resa genom tiden, en resa där man redan vet hur det kommer att sluta.

2004-07-25

En mycket märklig film som kanske inte har så avancerad handling. Filmens storhet ligger istället i hur den framställs. För det första sker historien baklänges och börjar med den sista scenen. Den är extremt hoppig och snurrig framförallt i början men lugnar sedan ner sig något i och med att man kommer närmare början av historien så att säga. Scenerna är mycket långa och filmade utan klipp, något som ställer väldigt höga krav på skådespelarna som alla är utmärkta.

Filmen innehåller en del extremt realistiskt och mycket explicit våld. Både mordet precis i början av filmen som gör att man nästan sitter och gapar och kanske framförallt den berömda långa våldtäktsscenen är mycket verklighetstroget gjorda. Framför allt våldtäkten får det nästan att krypa längs ryggraden och man bara längtar tills den tar slut. Även här filmas det utan ett enda klipp och ur en enda vinkel men scenen är så stark att det tar ett tag innan man lägger märke till det. Detta gör att man nästan känner att man vore där som åskådare och därigenom gör scenen ännu starkare.

Filmens stora vinnare anser jag vara de inbördes relationerna och de skruvade dialogerna som ofta handlar om sex. Framförallt i filmens senare del när tempot har trappats ned något och man känner att man inte orkar med mer våld.

Frågan är om det här verkligen är bra? Jag tror det tar ganska lång tid innan man kan bestämma sig för vad man egentligen ska tycka, man måste liksom smälta filmens intryck först. Att man påverkas är alldeles uppenbart men det är samtidigt inte speciellt underhållande, åtminstone tyckte inte jag det. Man kan heller inte argumentera mot att det är oerhört starkt och att den ovanliga kameratekniken är något utöver det vanliga och man kan faktisk inte slita sig ifrån den hur gärna man än skulle vilja. Jag har bestämt mig, det här är en film man äcklas av och det är däri storheten ligger.

En bra, men inte alltför underhållande film!

Irréversible
Regi: Gaspar Noé