2008-08-31
Det
jag gillar med den här typen av drama, som utspelar sig kring
en enda person, är just det. Att det inte finns särskilt
många olika karaktärer och att de som finns istället
blir så mycket viktigare och djupare. Det kräver naturligtvis
också extra talang från de inblandade för att lyckas
fullt ut och här kan jag känna att de brister lite här.
Petig som jag är tycker jag mig ibland tvivla på, framförallt,
titelrollskaraktärens äkthet men med den irriterande egenskapen
att jag inte riktigt kan sätta fingret på varför.
Det kan vara bristande regi från Paul Auster, som kanske är
mer författare än filmregissör, eller också är
David Thewlis helt enkelt inte tillräckligt övertygande.
I vilket fall som helst vill jag ta tillfället i akt att poängtera
att jag verkligen är extremt petig här och nu i detta avseende!
Historien i sig lockar mig. Jag är nästan alltid fascinerad
av sånt som inte helt kan förklaras eller knytas till varken
fantasi eller verklighet, sånt som balanserar i gränslandet
mellan inbillningar och den reella världen. Lägger man också
till en surrealistisk underton med vibbar av nihilism blir saken än
mer intressant. Detta ligger kanske lite i sakens natur eftersom det
aldrig berättas i klartext hur saker och ting egentligen ligger
till. Dessutom har den berättarröst som kantar filmen den
egenskapen att den skapar en sorts metaberättelse av innehållet.
En berättarröst berättar en historia om en författare
som berättar en historia och som eventuellt också berättar
en annan historia för sig själv än den historia han
präntar ned. Eller också är det så enkelt att
vi får ta del av en visualisering av den historia som vi från
början informeras om att huvudpersonen ämnar att skriva.
Med detta i åtanke är det väl ingen större överraskning
att filmen inte svävar ut allt för mycket från själva
kärnan. Det handlar alltså inte om ett filmskapande som
innebär innovativa kameravinklar eller annat som gör att
själva filmhantverket unikt på något sätt. Jo,
det finns förresten några scener där närvaron
intressant kameraarbete är närvarande. Inget märkvärdigt
egentligen men symbolismen av ensamhet när livets stora kärlek
ändå finns på så nära håll är
ytterst påtagligt. Detta förstärks naturligtvis också
lite extra av den utmärkta dialog som filmen är bekransad
med. Det är ofta djupgående och med referenser till olika
författare och framförallt olika filosofers teorier om skilda
ting. Om ett träd faller i skogen utan att någon hör
det, frambringar det ändå någon form av ljud? Eller
kan man rent av hävda att trädet inte ens existerar?
Kort sagt tycker jag att jag fick ut en trevlig stund av filmen,
den var underhållande och har också den filosofiska egenskapen
att den dröjer sig kvar i medvetandet en bra stund efter att
man sett den, för att man liksom ska försöka klura
ut vad det egentligen var som hände. Jag kunde inte genast bestämma
mig för vad jag tyckte om den, om den var bra eller bara medioker,
en viss tid att smälta den kändes behövlig och det
är enligt mitt förmenade en synnerligen bra egenskap hos
en film, dock alldeles för ovanlig.
Men nu har jag bestämt mig, jag gillar det här!
Tommy Söderberg