Den sadistiske nattklubbsägaren J. P. köper en mystisk staty för ett fåtal dollar omedveten om vad som döljer sig inuti den. Han råkar spilla några droppar blod på monumentet och lösgör samtidigt helvetets prins: Pinhead. Demonen lovar att om J. P. förser honom med människooffer ska han i sin tur skänkas köttslig njutning och enorm makt. Klubbägaren går med på förslaget, men släpper samtidigt ut helvetes krafter. Pinhead är återigen frisläppt…

2004-06-20

Pinhead är tillbaka! Ni som sett föregående filmer i Hellraiser-serien vet vad det innebär: Ond bråd död och massor av blod. Handlingen har fått kliva åt sidan då regissören Anthony Hickox valt att dränka filmen i gegg och slamsor, känsliga tittare gör sig icke besvär. Ett måste om man ska uppskatta Hellraiser 3 - Hell On Earth är att man gillar våld, mycket våld. Allting kretsar kring det, så har det alltid varit.

Det finns egentligen ingen handling i Hellraiser 3 - Hell On Earth. Endast en liten fjuttig inledning som ursäkt för vad som komma skall, d.v.s. blodbadet. Det är synd och som tittare blir man aldrig särskilt engagerad.

Regissören Hickox glömde, förutom handlingen - en annan viktig punkt. Jag tänker på skådespelarna. De är så usla så att man hurrar då Pinhead massakrerar dem. Tyvärr, så är detta något som är typiskt för skräckfilmsgenren. Skönt dock att det inte förekommer några dumma tonåringar som springer åt fel håll, man kan väl säga att skräcken i Hellraiser-serien är av det vuxnare slaget.

Filmen är, trots all negativ kritik - ändå godkänd. Man får ju inte glömma att det finns många människor som älskar Hellraiser-serien, eller blunda för det faktum att det kommit ett till synes oändligt antal uppföljare, alltså kan inte filmerna var ena riktiga bottennapp. Gillar man skräckisar som Wishmaster och Children Of The Corn så gillar man också Pinhead och hans onda vänner.

Hellraiser 3 - Hell On Earth
Regi: Anthony Hickox
1992