2008-08-25
Det
här är en film där handlingen absolut inte står
i centrum och den är faktiskt ganska ointressant emellan varven.
Det som snarare är av intresse är utförandet då
man måste erkänna att det är av en mycket stilistisk
natur. Det är grindhousekänsla så in i norden och
de klatschiga machoreplikerna avlöser varandra hur titt och tätt
som helst emellanåt känns det som. Något man inte
heller har snålat på är sexuella anspelningar, eller
anspelningar förresten, det är ganska tydliga dialogväxlingar
om hur kättjan driver kvinnorna till vansinnighetens gräns
ganska ofta faktiskt. De tycks finna en stor tillfredsställelse
i att hetsa killarna med sina sexiga bakdelar eller bara bröst
i alla tänkbara situationer men att männen är kåta
svin som bara vill sätta på tjejerna är inte lika
påtagligt faktiskt. På det hela taget blir detta lite
tjatigt och faktiskt lite irriterande då jag menar att det är
att underskatta tittaren en smula. Visst kan det ha sin charm, men
det kan gå till överdrift också.
Vidare är filmen en smula fragmenterad och omslaget lockar, som
är brukligt numera, med Quentin Tarantinos namn. Han listas som
exekutiv producent och inget annat men jag vill nog påstå
att det är ganska stora vibbar av hans filmskapade tvärs
igenom filmen. Det vill säga om man tar det på rätt
sätt, mycket av filmen går mer ut på att presentera
de olika rollkaraktärerna än att bygga någon vidare
handling eller spänning. Man tar ingredienser som redan gjorts
otaliga gånger på vita duken (och i synnerhet under grindhouse-eran)
och trycker in dem tätt tillsammans och hoppas på ett gott
resultat.
Skådespelarmässigt bjuder filmen på ett antal relativt
stora namn, vilket kan vara en orsak att se filmen. Vi har till exempel
både Dennis Hopper, som genom sin medverkan nästan på
automatik innebär en referens till motorcykelfilmen nummer ett
– Easy Rider, och David Carradine som får räknas
till de allra största. Men även Michael Madsen, som visserligen
känns oerhört förutsägbar i sin roll, och Vinnie
Jones är självklart stabila i sina roller. Överlag
är det lite för stereotypiskt, lite för skarpt kontrast
mellan svart och vitt, rätt och fel eller yta och innehåll
för min smak.
Lite för tramsigt, lite för förutsägbart och
alldeles för mycket inspiration av Tarantino för min smak,
men de som gillar hans filmer torde även finna ett intresse här.
Inte för att den kanske håller samma filmtekniska klass,
som Tarantino filmer trots allt gör oavsett om man tycker om
dem eller inte, utan snarare för att den kanske inte tar sig
själv på fullt så blodigt allvar som jag kanske gett
sken av på grund av min besvikelse och att den faktiskt i några
scener är ganska roligt och underhållande – även
om detta inte med nödvändighet är meningen på
det löjeväckande sätt som jag nu avser.
Tommy Söderberg