En
man sitter instängd i sin lägenhet, deprimerad och tyngd av
att ingen tycks sakna honom. När han till slut har sjunkit så
djupt man överhuvudtaget kan sjunka återstår bara för
mannen att ta livet av sig. Han börjar skära sig i handlederna
bara för att upptäcka att han faktiskt slutar blöda och
att det inte alls gör ont. Frustrerad över det han upptäcker
hos sig själv, att han inte kan dö. Börjar han vanställa
sin kropp på alla möjliga sätt. Han ringer också
till en arbetskollega som han ber plocka med sig lite saker till honom.
Kollegan har ingen aning om varför han ska plocka med sig t.ex.
en yxa och en häcksax men gör det i alla fall. Synen som möter
honom i mannens lägenhet är en groteskt lemlästad man
som fortfarande lever. |
2005-05-08 Filmen har heller inte den amatörkänsla som återfinns i de tidigare två filmerna även om man inleder med att berätta lite om olika seder och bruk runt om i världen. Detta är en trovärdig inledning som ser ut precis som om en collageprofessor ska redogöra för en ny upptäckt. Man påstår i denna inledning att tittaren ska få se en film av en händelse som ägt rum och att det som syns i filmen är på riktigt. Det blir nästan lite komiskt och det känns nästan som om man driver lite med sig själv eller kanske rent av mondo genren, eller åtminstone det som mondo förknippas mest med idag – Faces of Death. Tror du att du ska bjudas på samma motbjudande film som tidigare är du helt fel ute. Det här påminner mycket mera om de mest komiska inslagen i Faces of Death än något annat. Visst blir man säkert chockad av det här om man inte är insatt, men de personerna skulle å andra sidan aldrig införskaffa det här. Guinea Pig har ju ord om sig att vara bland det värsta som finns att uppbringa men det stämmer absolut inte in på den här filmen. Jag gillar stark film men det här blir bara för komiskt. Skådespelarinsatserna är inget vidare och även om det kanske inte är på just dessa som filmen byggs, är det trots allt en viktig del av förklaringen till att det tyvärr inte blir trovärdigt. Nu ska det väl sägas till filmens försvar att den trots allt är nästan tjugo år gammal och när den kom mottogs den med all säkerhet i en helt annorlunda filmklimat. Jag vill ha tillbaka amatörkänslan! Tommy Söderberg |
Guinea
Pig: He Never Dies Regi: Masayuki Kuzumi 1986 Horror |
Guinea
Pig: He Never Dies |