Gnomeo & Julia
Recensions-exet sponsrat av

I den blåa trädgården finns de blå trädgårdstomtarna och I den röda finns de röda och de är bittra fiender! De gör allt för att sabotera för varandra och även om ingen riktigt vet hur deras fejd började trappas den ideligen upp och blir värre och värre. Kanske är bakgrunden att de båda husägarna är lika bittra fiender som tomtarna? Hur som helst förälskar sig en dag den blåa Gnomeo i den röda Julia. De vet båda att deras kärlek är omöjlig med vad spelar egentligen deras färger för roll? Ska de få varandra i denna Shakespearesaga?

2011-08-24

Som titeln antyder handlar detta alltså om en version av Shakespeares berömda tragedi Romeo och Julia. Man har här förlagt handlingen till två angränsande trädgårdar och låtit huvudrollsinnehavarna vara… trädgårdstomtar. Det är en fullständigt absurd idé som nästan lyckas. Jag säger nästan därför att det inte är en lika klockren humorfilm som en hel del annat som har kommit från Disney de senaste åren. Animeringarna är det inget fel på men den är kanske lite återhållsammare än vad jag hade hoppats på. Det finns helt klart scener av total slakt och vandalism och hel del eftertänksamhet också, men det jag hade önskat var att man släppte lite på tyglarna och vågade vara galnare.

Som alla tecknade, eller animerade filmer, (nästan) så lämpar den här för barn i de yngre åldrarna liksom för dem som uppnått en betydligt högre – som undertecknad. Kort sagt är det onekligen en film för hela familjen och det kans tänkas att de äldre behöver förklara en del för de yngre. Åtminstone lär vi äldre vara mer bekanta med den klassiska tragedin som ligger som grund för filmen. Vi lär också vara mer bekanta med Elton John och hans musik. Det är nämligen så att allt mer eller mindre kretsar kring detta. Och det är inte så konstigt efter som det är ett av Elton John ägt bolag som ligger bakom produktionen. Han äger det i alla fall delvis.

Rösterna görs av sådana celebriteter som James McAvoy och Emily Blunt i de stora rollerna. I de mindre, eller åtminstone i biroller hittar vi Michael Caine, Maggie Smith, Jason Statham och Patrik Stewart. Bland de mer osannolika namnen hittar vi Dolly Parton, Hulk Hoogan och… Ozzy Osbourne! Väljer man den svenska versionen får man ”nöja” sig med Christine Meltzer, Gustav Hammarsten och Nanne Grönvall!

Det är helt klart en underhållande film och icke helt oväntat så ser den högupplösta bilden helt fantastisk ut! För min personliga del kan jag säga att det kanske var lite för mycket kärlekshistoria och lite för lite komedi. Men det är å andra sidan något som man borde vara medveten om redan innan. Shakespeares original är en tragedi men frågan är om det här är det. Vad tror du? Får Gnomeo sin Julia i slutet eller inte?

Gnomeo & Julia
Regi: Kelly Asbury
2011