Melanie Ballard (Natasha Henstridge) är en viljestark polisofficer och hennes team har fått i uppdrag att förflytta den farliga fången Desolation Williams (Ice Cube) från ett fängelse till ett annat på planeten Mars. De upptäcker att han är det minsta av deras problem. Året är 2025. Människor har koloniserat den röda planeten och bedriver sedan några år gruvdrift. Gruvdriften har fått en massa dödliga urgamla andar att vakna till liv och börja ta över människornas kroppar. De kommer inte att sluta förrän de har utrotat alla inkräktare på deras planet.

2004-04-14

John Carpenter är kanske inte som han har varit tidigare, men jag tycker att filmen har något som tilltalar mig iallafall. Filmen börjar med en tillbakablick, det är tillbakablickar i tillbakablickarna. När man sen börjar njuta av filmen igen så kommer ytterligare en tillbakablick. Det är som att cykla när kedjan håller på att hoppa av hela tiden. Kanske en aning för många tillbakablickar.

Ice Cube var inte det bästa valet som "Desolation Williams", han var ju ingen klippa precis. Bara för att man får ett vapen och någon macho dialog, så tror man att man är Rambo. Blir ju inte heller alltid så bra när rappare ska försöka på att vara skådisar, borde hålla på med sådant de är bra på istället.

Många tycker att om man ser början på en film som i själva verket är slutet, då måste det vara något dåligt, men så behöver det inte vara, utan det kan vara bra också. Pam Grier som var kommendören försvann lite väl fort i filmen tyckte jag, de kunde ha gett henne ett bättre farväl. Clea DuVall såg inte ut som en polis utan mer som en civilperson, där hade man misslyckats totalt. Joanna Cassidy hade rollen som den som skulle berätta vad som hade hänt, men inget mera. Därefter var hon inget att ha. Lite för tvära kast kanske.

Men tro mig inte fel, för jag tycker att detta är en klart sevärd film.

Ghost of Mars
Regi: John Carpenter