Fyra ungdomar (två av vardera kön) besöker det kringresande tivolit som kommit till trakten och ignorerar samtidigt dess mörka rykte. Väl där bestämmer de sig för att gömma sig kvar på området efter att det har stängt. De beslutar sig snart för att söka upp tivolits spökhus (Funhouse) för övernattning. Då de två killarna precis fått upp tjejernas behåar bevittnar de ett mord på tivolits spåkvinna. De försöker ta sig ut från spökhuset, men upptäcker att de blivit inlåsta - och ännu värre: Mördaren vet vad de sett och var de är…

2004-08-01

En härlig 80-tals skräckfilm som stundtals påminner om en tidig del i Friday The 13th-serien. Den (ö) kända regissören Tobe "Motorsågsmassakern" Hooper står för regin och har lyckats koka ihop en både spännande och skrämmande historia. Inte speciellt mycket blod, men vissa mordscener är faktiskt ganska starka. Jag har dock blivit hyfsat van när det gäller våld på film, får tacka (?) Jason Vorhees för det.

Att låta en skräckfilm utspela sig på ett tivoli, för att inte tala om ett spökhus, är ett genidrag. Ni som läst några av mina andra recensioner kanske tycker att jag blir lite väl fjantig nu, jag har ju trots allt skrivit likadant om mentalsjukhus, vaxkabinetter och gud vet vad? Men för mig så måste ett tivoli räknas till skaran. Har alltid tyckt och tror att tivolifolk varit som en enda stor familj som verkar bära på många hemligheter (troligtvis mörka sådana), och att de ofta sysslar med häxkonster och andra ockulta ting. Någon som känner likadant?

"Mördaren" i The Funhouse är bland de läbbigaste som skådats på film. Tänker inte gå in på några närmare detaljer (det här är någonting som själv måste upplevas!), men här kan man snacka om ett riktigt missfoster! Bisarrt.

Inte den absolut bästa skräckfilmen, men ändå värd ett betyg en bra bit över medel. The Funhouse är precis så spännande och skrämmande som varje film i genren borde vara.

"Pay to get in. Prey to get out."

The Funhouse