Tommy Jarvis har blivit vuxen, men han mår mycket dåligt efter det som inträffade i den föregående filmen, d.v.s. då han knivhögg seriemördaren Jason Vorhees till döds (?). Nu befinner han sig på ett sommarhem för mentalsjuka patienter för att vila ut och glömma hemskheterna. Det blir dock svårt med tanke på att han hela tiden ser Jason (genom hallucinationer) och inte blir det bättre då en av patienterna brutalt mördar en annan med en yxa. Det visar sig att det här blir startskottet för en serie andra fruktansvärda mord där människor från den lokala trakten får sätta livet till. Tommy vet, Jason är tillbaka… Eller är han det?

2004-07-15

Inledningsscenen i Part V ger mig fortfarande kalla kårar. Det beror nog med allra största sannolikhet på att jag som liten rotade i brorsans garderob och hittade en halvsliten VHS-kassett. Av ren nyfikenhet tryckte jag in kassetten (som saknande etikett) i videobandspelaren och stiftade då bekantskap med Jason för första gången. Givetvis blev jag rädd, inget småbarn ska behöva se hur en maskäten galning reser sig upp från sin grav och hugger ihjäl två gravplundrare, för att sedan stapla vidare i ösregnet och hugga ihjäl (just det) en liten kille. Efter detta så lämnade jag Tv:n gråtandes.

Del 5 är helt klart den blodigaste av de filmer som dittills kommit ut i serien. "Jason" massakrerar en hel drös med människor, och han gör det på alla tänkbara sätt. Macheten står givetvis för det mesta av blodbadet, men "hockeymasken" använder sig också av spjut, ljusbloss, häcksaxar, svångremmar… Listan kan göras lång.

Aktörena är med för att bli dödade, inte för den eventuella skådespelartalangen. Han som spelar Tommy Jarvis är kanske bäst, men det ska nämnas att han inte säger särskilt många ord.

Denna film skiljer sig på ett sätt från de övriga. Jag kan inte gå in på några detaljer, det skulle vara fel - men man kan väl åtminstonde säga att den liknar originalet (1980) på ett sätt. Avslöjade jag för mycket nu? Slutet lämnar vägarna öppna för nya uppföljare (och vi som är insatta vet ju vad det skulle komma att betyda), men i Del 6 så har man dock valt att inte spinna vidare på slutet från Del 5.

Sammanfattning: Den ditills blodigaste filmen i serien om Jason Vorhees. Fansen bör gilla det här, speciellt med kalkondelarna 6-9 i åtanke. En orgie i brutala mord och en av de bättre filmerna i serien, fast det säger egentligen kanske inte så mycket?

Friday The 13th Part V
Aka: Friday the 13th part V - A New begining
Regi: Danny Steinmann