Jason Vorhees befinner sig på ett bårhus, men han lyckas rymma (!) och beger sig till sina hemtrakter, skogarna vid Camp Crystal Lake. Samtidigt får familjen Jarvis, boende vid Crystal Lake, nya grannar i form av ett gäng ungdomar som kommit till platsen får att festa och ägna sig åt andra barnförbjudna saker. Festen spolieras dock, anledningen stavas J-A-S-O-N. Kommer ungdomarna och familjen Jarvis att lyckas undkomma denna till synes ostoppbara galning? Den som lever får se…

2004-07-25

En av de bättre (kanske till och med den bästa?) filmen i serien. Denna del är den sista där Jason Vorhees är av det "anonyma" slaget. Här syns han fortfarande inte särskilt mycket, faktum är att det på så sätt blir mer skrämmande. Lite som Michael Myers i Halloween, faktiskt. Ondskan känns mer självklar då den blixtrar till lite då och då istället för att den avslöjar hela sin skepnad från början. Jason tar som vanligt livet av ungdomar som visar för mycket, och sånt är ständigt förekommande i den här rysarrullen - många mord, mycket naket. Jasons sätt att skicka ungdomarna till himlen (?) är makabra och våldsamma, vad annars? Korköppnare, spikar och andra tillhyggen genomborrar offrens kroppar. Men frågan är om inte unge Tommy Jarvis slår käre Vorhees när det gäller filmens bästa mord?

Corey Feldman syns i rollen som Tommy Jarvis, karaktären som också visade sig dyka upp i Part V och VI. Idag är han ingen stor skådespelare, "The Lost Boys" är väl ett undantag och en bra merit. Här var han alltså inte gammal då han fick spela mot den hockeymaskerade galningen. Feldman är bra, inget snack om saken - men sedan kan ju åsikterna ändå gå isär huruvida skicklig en skräckfilmsskådis egentligen är. Alla kan se rädd ut, men alla kan inte se rädd och samtidigt agera på ett övertygande sätt. Det gör unge Feldman här.

Handlingen är i sig väldigt banal, men betydligt bättre än att låta Jason förvandlas till en jädra maskliknande sak eller låta honom slakta folk på Manhattan eller i rymden. Jason hör hemma i skogarna kring sjön där han en gång drunknade (?), ta aldrig mera det ifrån honom.

Njuter du av att se pilska tonåringar bli slaktande på löpande band? Ja, då passar Friday The 13th Part IV dig utmärkt! Den kanske bästa filmen i serien om mordgalne Jason, här är han mer skrämmande än någonsin!

Friday the 13th Part IV
Aka: Friday the 13th Part IV: The Final Chapter
Regi: Joseph Zito