Amy (Calista Flockhart) är
den nya nattsköterskan på ett barnsjukhus ensligt belägen
på den lilla ön Isle of Wight. Det tar inte särskilt
lång tid innan hon upptäcker att något mystiskt händer
på den nedlägningsdrabbade kliniken och strax är hon
i full gång med sina egna undersökningar av de misstänkt
övernaturliga händelserna. Snabbt snappar hon upp legenden
om den lilla mekaniska flickan Charlotte som sägs spöka på
det övre våningsplanet, ett våningsplan som varit avstängt
sedan femtiotalet och till vilket hissen inte längre går.
Det finns inte ens en knapp för det längre, den har sedan
länge fallit bort. Undan för undan kommer hon allt närmare
sanningen och den lilla flickans öde, men allt är inte som
det verkar – eller är det? |
2007-03-31 Inledningsvis upplever jag den här filmen som väldigt seg
och onödigt berättande, jag får också vibbar
av Guillermo del Toros – The
Devils Backbone och undrar hur i hela friden filmen ska lyckas
leva upp till mina förväntningar då. Jag sitter också
och småirriterar mig på småsaker som hur Elena Anaya
egentligen gestaltar sin roll som den andra sköterskan Helen.
Lyckligtvis har man heller inte bara fastnat i fällan att göra en skrämmande film med plötsliga effekter och ljud man hoppar till av. Nej, det finns helt klart en djupare spänning än så har sin grund i en blandning av karaktärernas trovärdighet (ja, även Elena Anaya är trovärdig trots min tidigare kommentar) och effektfullt utnyttjande av klichéer. Det vill säga vetskapen om dem och hur man undviker dem på ett sätt som emellanåt lurar publiken. Denna medvetenhet gör också att man kommer undan med en del vinklingar i historien som annars kulle vara så fulla av floskler att resultatet skulle bli outhärdligt. Det är också tydligt att man låtit sig inspireras av de asiatiska filmer som rönt så stor framgång i västvärlden på senare år. Man kan kanske inte peka på specifika händelser som är hämtade från den och den filmen men det finns helt klart ett liknande upplägg på själva spökhistorien. Det är svårt att gå in på detaljer utan att avslöja för mycket (som om det vore någon nyhet) men jag kan i alla fall säga så mycket som att ett par av filmens twists överraskade mig en hel del, dock gör man sedan misstaget att förklara dessa lite för mycket och det är väl främst detta som drar ned filmen från ett absolut toppbetyg för min del. Som det blir nu hamnar det bara snäppet under, men det är ju å andra sidan inte så illa i dagens skräckfilmsklimat, där allt tydligen ska vara äckeleffekter och tortyr. Fragile är verkligen en klassisk spökfilm med inspiration från Asien som jag rekommenderar mycket mycket starkt! Tommy Söderberg |
Fragile Aka: Frágiles Regi: Jaume Balagueró 2005 Horror |
Fragile |