Andy (Adam Garcia), en lyckad marknadsföringsarbetare slutar på sitt jobb, för han tycker inte han får något ut av det. Han får ett nytt jobb på en välkänd forskningsfacilitet, där han snabbt får en ovän vid namn Francis (Enrico Colantoni) som tvingar honom att ställa upp i ett nästan helt omöjligt projekt: En $99 persondator. Han rekryterar de enda lediga killarna som han kan hitta på labbet, 3 psykfall, först är det Salman (Anjul Nigam) som är en typisk datanörd, vi har också Tiny (Ethan Suplee) som är något av en sexdåre och till slut har vi Darrell (Jake Busey) som är killen som har smutsfobier. Tillsammans lyckas de bygga en helt ny dator som bara kostar $99, men blir lurade av Andys fiende från labbet. Nu är frågan om han och hans nya vänner kan hitta ett sätt att bemästra problemen?

2004-05-20

Detta är en typisk film i samma anda som Revenge Of The Nerds fast nygjord då.

Filmen har en långsökt farsartad handling, sex, omöjliga dater och inte för mycket konstnärligt värde. Tilldelningen av rollerna är stereotypiska, men är väldigt bra i sin helhet, de rockar verkligen. Den är formligen bra filmat, historien flyter på enastående bra trots den uppenbara handlingen. Underbart manus, regissörarbetet glänser. Kameran följer med himla bra, ljuset speglar sig prima och datorerna är ju helt förtjusande. Det slutgiltiga betyget blir att det är en mycket sevärd film och den är verkligen rolig, som bjuder på många skratt.

Filmen är väldigt avslappnande och inte riktigt som alla andra Amerikanska filmer. Missförstå mig inte nu, jag älskar när det är en massa explosioner och bra effekter, men denna film är bra på sitt eget sätt, väldigt enkel. Skådisarna är kolossalt roliga och man kände aldrig att filmen blev för lång, den kunde gott hållit på lite till tycker jag.

Garcia är charmig och jordnära och håller filmen flytande, smidigt med sin älskvärda personlighet. De misslyckade personerna är uppfriskande och tillräckligt störda för att hålla tittaren sammansvetsad tillsammans med dem. Fast filmen kunde ha haft ännu mer humor och mer gnistor. Men jag tycker att Adam Garcia skulle se sig om efter en annan agent. Hans talang väger mer än hans filmer.

Du kommer verkligen att älska denna film, d.v.s. om du inte ha en aning om hur en dator fungerar, annars måste du försöka att hålla dig själv från att banka huvudet mot en vägg genom filmens gång!

The First 20 Million Is Always The Hardest
Regi: Mick Jackson