Vi får följa Dr. Bill Harford (Tom Cruise) som lever i ett udda förhållande med frun Alice Harford (Nicole Kidman). En kväll på en elegant fest hos hans patient Victor Ziegler får Bill hjälpa en kvinna som tagit en överdos. När paret sedan återvänt hem röker de marijuana i sitt sovrum och Alice berättar om hur hon en gång i tiden var nära att vara otrogen med en marinkårsofficer, oavsett vad för konsekvenser det hade fått för hennes förhållande med Bill. Detta leder till att Bill, som får ett telefonsamtal och måste bege sig till en avliden patients hem, ger sig ut i natten och träffar på diverse individer samtidigt som han inte kan släppa de otäcka fantasierna om hur hans fru är otrogen. Bill kommer att få skåda saker han sent kommer att glömma den här natten, när han hamnar hos en märklig sekt och stöter på diverse udda och skumt folk.

2010-06-26

Eyes Wide Shut har vissa surrealistiska och mycket mörka inslag. Drama blandas med otäck spänning och något som bidrar mycket till filmens perfektion är just bland annat skådespeleriet. Cruise och Kidman gör ett fantastiskt bra och övertygande jobb i rollerna som paret som vandrar en väg kantrad av mörka hemligheter och osäkerhet. Filmen visar bland annat hur propert klädda, rika människor engagerar sig i dekadens och sekter och hur livet för en person kan ta oväntade vändningar bara genom en yttrad mening eller två från någon som står en nära. Mystiken i filmen kommer bland annat från miljöerna, stämningen, och att vi som tittare inte får så stor insikt i alla hemligheter som dyker upp i filmens handling.

Musiken är värd att nämna. Det uppstod viss kritik från indiskt håll mot att man använde sig av en helig vers ur Bhagavad Gita under scenen med ritualen i villan, och på grund av klagomål ändrades det av Warner Bros. Under ritualen kan man höra rumänska präster under en mässa som spelas baklänges, vilket funkar perfekt till scenens atmosfär. Vi kan även höra toner av Mozart mot filmens slut.

Kubrick var en perfektionist när det kom till filmskapande och Eyes Wide Shut tog runt fyrahundra dagar att spela in, och ungefär lika lång tid att redigera. Filmens titel valdes personligen av Kubrick själv och filmen var även den som han själv tyckte mest om av de han regisserade, han såg den som sitt mästerverk.

Eyes Wide Shut blev den mästerliga regissören Stanley Kubricks sista film och bör ses av alla Kubrick-fantaster. Jag tror att om man gillar mörka och lite absurda historier om kärlek och spänning så kommer man att gilla den här filmen. ”Fidelio…”

Viktor Padellaro

Eyes Wide Shut
Regi: Stanley Kubrick